Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårrusta hojen

/
  • Tvätta hojen: Fast det skulle gjorts redan när den ställdes in. Om du körde långt in på hösten har vägsaltet legat och frätt på maskinen hela vintern. Vaxa gärna efteråt.
  • Byt motorolja och oljefilter: Bör också göras på hösten eftersom fräsch olja konserverar motorn bättre än gammal sörja. Om den behöver bytas ska motorn varmköras för att oljan ska rinna lättare och bättre ta med sig slaggprodukter från sumpen.
  • Ladda batteriet: Om du inte har skött batteriet under vintern är det kanske så dåligt att det inte ens orkar dra igång startmotorn. Ladda det. Och kolla vätskenivåerna, om du har en sådan typ av batteri.
  • Töm förgasarna: En hoj kan vara omöjlig att starta när det ligger kvar gammal bensin i förgasarna. Öppna dräneringsskruvarna och låt den rinna ut. Moderna maskiner med bränsleinsprutning berörs inte.
  • Byt bromsvätska: Om vätskan är dålig, grumlig och innehåller för mycket vatten måste den bytas. Kontrollera också bromsbelägg och skivor. Att åka hoj med kassa bromsar är livsfarligt.
  • Smörj kedjan: Då håller den längre och löper lättare. Kolla också att den är lagom sträckt och inte för sliten. Ta också en titt på drevet. Den som har kardan kan gärna gå över packningar och andra gummidetaljer. Och kanske är det dags att byta kardanolja.
  • Fyll på bensin: En metalltank bör vara full av bensin under vintern för att minimera risken för rost. Om du var glömsk i höstas, eller har en hoj med glasfibertank, får du fylla på med soppa. Åtminstone så att du kan åka och tanka.
  • Kolla ringtrycket: Under en vinter har ofta däcken eller slangarna läckt luft. Det kan innebära dåliga köregenskaper och sämre bromsverkan. Fyll på så att du får rätt ringtryck.
  • Servad och klar. Efter att hojen har fått en översyn är det dags för säsongens premiärtur, förhoppningsvis i solsken på smala kurviga vägar. Foto: BMW

Nu är våren här. Och det är dags att börja köra motorcykel.

Men handen på hjärtat. Är din hoj verkligen klar för att rulla ut på vägarna?

Annons

Det är många som gör det. Får bråttom på höstkanten och ställer in hojen för vinterförvaring utan att ge den en översyn. Skjuter upp arbetet till den kalla årstiden som plötsligt har passerat. När vårsolen väl skiner är det lätt att bli tagen på sängen.

Men hur mycket det än kliar i gashanden är det klokt att titta till motorcykeln före premiärturen. Även om den är korrekt servad på verkstad.

Kontrollera att muttrar och skruvar sitter som de ska, gå över bromsbelägg och bromsvätskenivåer och se till att alla lampor fungerar. Inspektera slitaget på kedja och drev; om du kan dra ut kedjan en bit från bakdrevets kuggar är det definitivt dags att byta.

Dags att smörja

En god idé är också att smörja upp reglagen. Lossa kopplingsvajern genom att slacka den och ta ut den ur justeringshylsan, använd ett lättflytande allroundsprej som smidigt tränger in. Smörj även leden till handgreppet. Gasvajern är mer skyddad och behöver inte servas lika ofta men kräver verktyg. Glöm inte att det oftast finns två gasvajrar, en för att öppna gasspjällen och en returvajer.

För den som inte mekar själv blir det krångligare. Så fort våren är här vill alla få igång sin hoj på stört och inför säsongen blir pressen hård på verkstäderna. Där har högsäsongen just satt igång och det är inte alls säkert att det finns tid för din motorcykel just nu.

Men bara den är i hyfsad form är det enkelt att själv fixa det viktigaste. Inhandla nödvändiga hjälpmedel och var beredd att lägga några timmar i garaget.

Robert Lagerström/TT Spektra

feature@ttspektra.se

Mer läsning

Annons