Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volkswagen Touran – flexibel och säker

/
  • Bäst i krocktest. Volkswagen Touran fick högsta betyg i Euro Ncaps krocktest.
  • Inget reservhjul. Vid punktering får man laga och pumpa däcket med tätningsmedel (till vänster) och kompressor (till höger).
  • Dåliga lister. Testbilens båda strålkastare var ordentligt fuktiga på insidan glaset.

Samma som Golf – men passar stora familjen. Rymliga och säkra Volkswagen Touran 1,6 FSI klarar sig bra som begagnad.
Med Touran tog Volkswagen upp kampen mot föregångarna Renault Scénic och Opel Zafira i flexibilsklassen. Många andra fabrikanter följde efter i en tid när familjebussarna slog igenom. et är fortfarande en populär klass där Touran i mitt tycke är en av vinnarna.

Annons

Jag kör en välanvänd kärra från 2003 som är lite solkig på sina ställen och behöver rekonditioneras i både kupé och motorrum. 12 700 mil med livliga ungar (gissar jag) i bilen sätter sina spår inuti – det är inget konstigt med det.

Förare och passagerare åker bra i Volkswagen Touran 1,6 FSI. Sittkomforten är klart godkänd och de ganska hårt stoppade stolarna har behållit stunsen. Jag gillar de höga ryggstöden med justerbara nackstöd med whiplashskydd. Ben- och axelutrymmet är dessutom väl tilltaget i hela bilen.

Bakom ratten hittar alla storlekar en bra körställning. Instrumentbrädan har lättfunna och lättmanövrerade reglage. Designen får inget rolighetspris men signalerar pålitlighet som verkar återspegla sig i verkligheten. Förutom hanterbara bromsproblem sticker Touran inte ut negativt hos Bilprovningen. Och tur är väl det med tanke på bilens relativt höga reparationspriser.

Väl ute på vägen upptäcker jag att Touran verkligen är en stor och tung bil. Med 115 hästkrafter på 1,5 ton gäller det att hålla ordning på växlar och varvtal för att inte tappa kraften när man behöver gasa. Modellen finns med en rad motoralternativ och den som har mycket folk och packning i bilen ska nog fundera på en starkare maskin – kanske en diesel.

Motorn brummar ordentligt vid 4 000 varv på sexans växel. Det är inte bara motorerna som är likadana som i Golf V, ljudnivån i bilen är också densamma.

När det gäller köregenskaperna säger jag varken bu eller bä. Rakt fram tuffar den tryggt fram men på dåliga vägar med ojämnheter upplevs den som lite stötig, ibland rentav som lite vinglig.

Annonsen skryter med att testbilen är sjusitsig med tre separata och urplockningsbara stolar i baksätet och två extrastolar längst bak.

Och visst är det bra att kunna köra barnens kompisar några kilometer till träningen, men då försvinner bagageutrymmet. Passagerare eller bagage, det är bara att välja. Takbox säger någon. Och visst finns det utvägar. Med nedfällda extrastolar och urplockat baksäte är lastmöjligheterna goda.

Touran klarade Euro Ncaps krocktest med beröm godkänt och har dessutom antispinnsystem och godkänt whiplashskydd. Serviceintervallerna är i bästa fall 3 000 mil med den humana grundkostnaden på cirka 15 400 kronor.

Mer läsning

Annons