Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo satsar på sport och lyx

/
  • Volvo vill inte kalla V60 för kombi. Sport Wagon låter sexigare. Och kanske ärligare? För mycket till kombi är det ju inte.
  • Bekvämt.  Förarplatsen är förstklassig, både vad gäller komfort, instrumentering och materialval. Det mesta dessutom användarvänligt. Men bak är det lågt i tak.

En säker och praktisk familjebil – den stämpeln vill Volvos nye chef Stefan Jacoby tvätta bort. Nu är det sport och lyx som gäller. Med nya Volvo V60 är man på god väg. Till och med snikmodellen T3 är sportig. Och rejält opraktisk!

Annons

Jodå, säker är den definitivt, den senaste modellen från Volvo. Men i tider då nästan alla bilar håller en hög säkerhetsnivå är det inte längre en avgörande faktor vid valet av bil. Automatisk nödbroms får ingen bilspekulant att avstå från en Audi och i stället köpa en Volvo.

Det menar i alla fall Stefan Jacoby. Han har nog dessvärre rätt. Flärd säljer bättre än sunt förnuft.

Även om Jacoby rekryterades till Volvo så sent att han inte hunnit påverka en enda skruv i nya V60 bör den passa honom i smaken. Det är den sportigaste bil som skruvats ihop ute på Hisingen. Men det är också den mest opraktiska kombibil företaget skapat (om vi nu inte ska räkna gamla P1800 ES som en kombibil). Den kallas inte ens för kombi utan för ”sport”.

Det här är en trend jag inte riktigt begriper. En kombibil som är trång, opraktisk och inte rymmer mycket mer än en konventionell fyradörrarsbil? Varför vill man köpa en sådan?

Faktum är ju att gamla V50, som fortfarande tillverkas, är en mycket mera förnuftig och praktisk bil. Fast inte alls lika sexig, förstås.

Sedan årsskiftet finns S60/V60 med den nya bensinmatade T3-motorn som till skillnad mot den dieseldrivna femcylindriga D3-motorn bara har fyra cylindrar och är på 1,6 liter. Däremot är den i likhet med dieseln försedd med turbo och direktinsprutning. Volvo kallar den här motorserien för GTDi (gasoline turbocharged direct injection). Men motorerna kommer från Ford och där marknadsförs de under begreppet EcoBoost. De går också att få med 180 hästar (T4) och 240 hästkrafter (T5). Den sistnämnda inte längre svensk och inte heller femcylindrig.

T3-modellen på 150 hästar är alltså den motorsvagaste varianten i den nya S60/V60-serien och trots att den är försedd med start/stopp kommer den inte i närheten av den svenska miljöbilsgränsen. Även om Ford-fyran inte har samma sköna klang som den gamla svenska femman så har den ett bra bottendrag och ger fullt tillräckliga prestanda.

Köregenskaperna är i många stycken i nivå med de tyska prestigemärkena och det gäller även kvalitetskänslan ombord.

Tyvärr kan T3-versionen inte beställas med den geniala dubbelkopplingsväxellådan Powershift. Den manuella lådan är nämligen inte ett dugg sportig. Däremot bör du kryssa för backkamera i tillbehörslistan, för sikten runtom är usel.

Mer läsning

Annons