Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo V60 – en sportig packåsna

/
  • SNYGG.  Volvos nya kombi V60 har fått ett modernt sportigt stuk, men tilltalar ögat. Foto: Lennart Pettersson
  • DUGER BRA. Bagageutrymmet i V60 är inte det största i klassen, men jämbördigt med de vassaste konkurrenterna.FLEXIBEL.  Om baksätet fälls i V60 blir lastgolvet nästan helt plant och den totala bagagevolymen blir 1 241 liter om du lastar mot taket.

Nya Volvo V60 har goda möjligheter att bli en bästsäljare. Inte i kraft av utrymme, men den är kul att köra, har hög säkerhet och är lagom stor när allt fler söker en mindre bil. De sportiga formerna ger extra poäng.

Annons

Volvo har inte haft någon kombi i den här storleken tidigare. Den förra 60-serien bestod enbart av sedanmodellen. Många söker en mindre bil, men vill ha stor flexibilitet och alla praktiska fördelar med en kombi. Här passar nya V60 in mycket väl.

Jämfört med V50 är V60 marginellt större i bagaget, men 40 000 kronor dyrare. Klivet upp till V70 är bara cirka 15 000 kronor. Det blir intressant att se hur Volvokunderna ställer sig till det.

Lättlastad

Nya V60 är elegant i linjerna och är jättekul att köra vilket gör bilen mycket attraktiv. Det mesta i bilen känns igen från sedanmodellen S60. Men det är skuffen som är den stora skillnaden och här har Volvo lagt stor möda på att göra bagageutrymmet lättlastat och smart. Vikten har ökat med 45 kilo.

Direkt måste jag påpeka att bagageutrymmet inte är så generöst som i V70 – av lättförklarliga skäl. Men i jämförelse med konkurrenterna står sig V60 mycket bra med 1 241 liter, om baksätet fälls helt.

Avkopplande

Baksätet kan fällas i tre sektioner (40/20/40), vilket gör lastmöjligheten mycket flexibel. Och hela lastrumsgolvet blir plant när baksätets ryggstöd fälls. För att få med riktigt långa prylar kan även högerstolens ryggstöd fällas fram.

På samma sätt som i S60 har chassiet satts en aning hårt som standard, men som tillval finns Volvos självjusterande aktiva chassie Four-C för en mer personlig upplevelse.

Styrningen är exakt och jobbar snabbt och den sexväxlade manuella lådan gör att bilen känns kvick och aktiv, men den erbjuder också en avkopplande färd.

Den fina styrningen kan förklaras av ett nytt system som bromsar bilens inre drivande hjul, samtidigt som det yttre får mera kraft vid kurvtagning.

Extra trygghet

Säkerhetsmässigt flyttade Volvo fram positionerna i den här modellen rejält med S60 genom att som standard ha City Safety, som är en extra trygghet vid kökörning. I farter under 30 kilometer kan bilen själv bromsa till stopp, om inte föraren skulle vara på alerten.

Fotgängarskyddet är uppgraderat genom tillvalet med kameran som identifierar fotgängare och kan utan förarens påverkan bromsa till stopp. Det systemet kostar extra.

Per-Olof Lönnroth/TT Spektra
per-olof.lonnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons