Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frida Scar – Gävles rappaste tunga

/
  • ”Kan du göra det, kan jag också göra det.” Frida Olssons inställning har tagit henne långt.
  • ”När jag står i studion och känner att det svänger, då blir jag lycklig. Det är mitt mål, att stå på scen och känna svänget i hela sin själ.” Frida Olsson jagar en känsla.

Till vardags hör du Frida Olssons göteborgska i P4 Gävleborgs förmiddagsprogram. Men som Frida Scar levererar hon skarpa texter över studsande beats på några av Sveriges viktigaste scener. Debut-EP:n kom i februari, men hon har redan hunnit rappa inför en publik på 17 000 personer.

Annons

Jag tänkte nog inte så mycket, jag bara körde”.

Frida ”Scar” Olsson sitter i en snurrstol i Studio Fältskär där hon jobbar och försöker minnas hur allt började. Bakom henne står en plastdocka av Notorious B.I.G. Det är inte Fridas, men hon gillar att Biggie finns där som en maskot när hon är ensam i studion. När hon var yngre var det hennes bror som var hennes partner in crime. Det var ihop med honom som hon skrev sina första låtar, inspirerad av det göteborgska hiphopkollektivet BLAO och musiken hon dansade till. Då var det Petter, Fattaru, Melinda Wrede, Feven och Fjärde Världen som spelades på radion. Nu, tolv år senare, sköljer en ny våg av svensk hiphop över Sverige med artister som Labyrint, Mohammed Ali, Syster Sol och Linda Pira. Och det är också först nu som Frida Olsson börjat satsa på allvar.

– Jag har haft många uppehåll sedan jag började rappa. Jag har gjort lite låtar här och där och gästat spelningar ibland. Det var mina vänner som tjatade på mig att verkligen komma i gång på riktigt.

Inte en dag för tidigt visade det sig. Det senaste året har hon rest landet runt, både på egen hand och som del av kollektivet Femtastic. På kort tid har hon gjort sig ett namn och har varit förband till reggaegruppen Serengeti på Kägelbanan i Stockholm, rappat på en festival i Rosengård i Malmö och stått på scen under Way Out West-festivalen, på Kingsizegalan och gästat SR-jippot Musikhjälpen. I somras uppträdde hon också i ett fullsatt Kungsträdgården i Stockholm. 70 000 personer var på plats när Femtastic-kollektivet tog över scenen. Att svensk hiphop är hett är det inget tvivel om, säger Frida Olsson som motvilligt tvingas tacka nej till spelningar.

– Många bokare och klubbar vill ha en. Det märks att traditionell media har fått upp intresset nu. Hiphopen har flyttat in i finrummet och rappare får vara med i ”Så mycket bättre”.

För Frida Olsson börjar allt med en känsla. Ilska, stark kärlek eller partyhumör triggar kreativiteten och första raderna kommer lätt. Sen börjar jobbet. Inte bara med att få klart texten utan med att hitta ett beat och lägga orden rätt.

– Det gäller att få plats med orden på X antal takter. Då måste du ju bara se till att fixa det för att det ska bli ett bra flow.

Hur har du lyckats bli så snabb?

– Genom att lyssna på andra snabba rappare. Det finns rytmiska scheman som jag tror att man hittar om man bara lyssnar mycket. Sen har jag rytmiken i mig, eftersom jag är dansare i grunden.

Debut EP:n ”Schhh” kom i februari. Frida Olsson kände att hon behövde få ut material hon burit på i flera år för att kunna skapa nytt. ”Rensa ut liken” som hon säger. Hon har redan spelat in nytt med Rikard ”Skizz” Bizzi från Stockholmssyndromet, men inväntar rätt producent och en känsla för vilken riktning hennes musik ska ta, innan hon går vidare.

– Det är viktigt att lägga tid på att hitta något eget. Om du hela tiden jagar ett sound som är inne just nu kommer du alltid att ligga steget efter.

Mer läsning

Annons