Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vackert, vilt och lite vemodigt

/

Annons

 I det musikaliska gränslandet mellan det dunkelt melankoliska och uppsluppet euforiska möter vi Lise & Gertrud. Det är en spännande kombination som med stor äkthet och närgånget tonspråk trycker på de punkter som angår oss. Kvällens program har ett tillbakablickande ledmotiv, en röd tråd som berättar som hur det känns när något börjar lida mot sitt slut och växla över i något nytt.

Deras uttryck är lätt och okonstlat utan att för den sakens skull bli simpelt, och i ett program präglat av det svenska vemodet ryms flera visor som handlar om när sommar blir till höst – såväl i hjärtat som i naturen.

Med två avskalade röster, ett intensivt pizzicatospel på en ensam cello, och en följsam symfoniorkester vecklas historier ut när ord och toner så småningom blir till bilder. Lises djupa stämma rotar klangen och bär Gertruds sirliga utsmyckningar i diskanten, och tillsammans kompletterar de varandra perfekt. De är ett musikaliskt radarpar som känner varandra väl.

Det är flera musikstycken av kompositören och manusförfattaren Ulla-Carin Nyquist, som också samverkat med Lise & Gertrud i flera år genom att skriva låtar och texter anpassade just för dem. Ett lyckat samarbete som fullbordar det där säregna uttrycket som rymmer både humor och allvar i en berättande stil. Julimorgon i saltboden sticker särskilt ut som en väldigt fin programpunkt.

Dirigent Peter Nordahl inleder kvällen med sin egen komposition The ocean is a many coloured thing, Louise. Den fullsatta salongen i Gävle konserthus får även en försmak av hans musikaliska insats i filmen om sångerskan Monica Zetterlund – ett enkelt men mycket snyggt arrangemang för stråkar och piano av Olle Adolphssons Trubbel med ett elegant tonartsbyte på kulmen.

Emelie Lundin

 

Mer läsning

Annons