Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Thomas Petersohn slutar som vd i Mittmedia

Thomas Peterssohn slutar som vd i Mittmedia. Han slutar omedelbart och efterträds av Per Bowallius som i dag är Mittmedias marknads- och försäljningschef. Samtidigt slutar Annakarin Lith, Mittmedias redaktionella chef.

Annons

Det här framgår av ett meddelande till personalen i Mittmedia på tisdagseftermiddagen.

– Med beslutet vill styrelsen öka bolagets fokus på den lokala kärnaffären utan att för den skull ge upp det framåtriktade digitala utvecklingsarbetet, säger Jan Friedman, styrelseordförande i Mittmedia, i ett skriftligt uttalande.

Thomas Peterssohn

För ett halvår sedan fick Mittmedia en ny styrelse och sedan dess har det pågått en diskussion om strategin, vart mediekoncernen ska gå i framtiden.

Läs också: Därför skärs 130 jobb bort från Mittmedia.

– Där har det varit svårt att enas. Vi har väldigt många skilda meningar. Det är inte svårare än så, säger Thomas Peterssohn till Arbetarbladet.

Var går skiljelinjerna?

– Det är en styrelsefråga och jag vill inte gå in på styrelsefrågor. Ägarna ansvarar för strategiprocessen, säger han.

Helena Nyman är ansvarig utgivare för Arbetarbladet och hon konstaterar att det blir en ny vd men att tidningens arbete och strategi fortsätter som vanligt.

– Vi ska ha fokus på lokal journalistik och sen kommer det innebära ett strategiarbete framöver där jag hoppas att vi medarbetare får vara med och påverka vilken riktning som Mittmedia ska ta, säger hon.

Thomas Peterssohn tog över som vd i Mittmedia för fem år sedan. En av de första rekryteringarna han gjorde var att anställa Annakarin Lith som redaktionell chef. Också hon slutar nu med omedelbar verkan.

Annakarin Lith, redaktionell chef, lämnar också Mittmedia.

I ett uttalande i tidningen Medievärlden säger hon så här om skälen:

"Jag förespråkar en försiktig nedmontering av papperstidningen och en försiktig frekvensnedgång samt en fortsatt digital utveckling där vi precis har börjat få utväxling på det arbete vi har lagt ner. Men den nya styrelsen har en annan strategi och den kan jag inte stå bakom".

– Jag vill inte kommentera hur styrelsen ser på strategin. Däremot ställer jag mig bakom Annakarins syn på hur vi ska driva företaget, med digital omställning och en successiv utfasning av den prenumererade morgontidningen, säger Thomas Peterssohn.

Läs också: I fjol ökade Mittmedias rörelsevinst med 20 procent.

Per Bowallius var tidigare vd i Promedia som i början av det här året inlemmades i Mittmedia.

– Jag är glad och stolt över att få leda arbetet med att ta MittMedia vidare in i framtiden. Vi har idag ledande lokala varumärken som spelar en viktig roll i de lokalsamhällen där vi verkar. Vår fortsatta konkurrenskraft bygger på att vi kan bibehålla och utveckla relationer med befolkningen på dessa orter, säger Per Bowallius i ett uttalande.

När Thomas Peterssohn tillträdde var ett av uppdragen att hitta nya sätt att tjäna pengar i en tid då papperstidningarnas upplagor minskade. Han konstaterade att det skulle krävas ett intensivt arbete för att organisera tidningsproduktionen mer effektivt.

– Det har varit en otroligt händelsrik period. Mittmedia i dag ser ju helt annorlunda ut än för fem år sedan. En mycket större koncern, mycket mer samarbete mellan tidningarna och mycket mer digitala aktiviteter, säger han i dag.

Hur tror du att det kommer att gå för Mittmedia när inte du är vd längre?

– Jag har ju jobbat i fem år och känner medarbetare och chefer och hoppas det går bra för Mittmedia. Men det är samtidigt inte mitt bord längre.

Var kommer ditt bord att hamna i fortsättningen?

– Det vet jag inte. Just nu siktar jag på sommarledighet med min familj. Det blir skönt. Jag har inte haft något skrivbord. Det tror jag inte jag behöver i framtiden heller. Jag har en dator och har ständigt varit på resande fot. Vi får se vad som händer i höst, säger Thomas Peterssohn till Arbetarbladet.

Innan han kom till Mittmedia var Peterssohn chef för nyhetsbyrån TT.

Läs också: Så sa Peterssohn när han började som vd i Mittmedia.

Jan Friedman, Mittmedias styrelseordförande, säger så här i det skriftliga uttalandet:

– Thomas Peterssohn har under sin tid som koncernchef medverkat till att flytta fram bolagets positioner för att på så sätt kunna möta de svåra utmaningar som varje lokalt medieföretag står inför. Detta har skett inte minst genom att säkerställa utvecklandet av en rad digitala spetstjänster, ett arbete som givetvis kommer att fortgå, kommenterar Jan Friedman, Mittmedias styrelseordförande.

Från nästa vecka blir Anders Ingvarsson tillförordnad redaktionell chef i Mittmedia. Han är i dag chefredaktör och ansvarig utgivare för Sundsvalls Tidning, Örnsköldsviks Allehanda, Tidningen Ångermanland, Sundsvalls Nyheter, st.nu och allehanda.se.

I mars i år lanserades det senaste sparpaketet som innebar att 130 tjänster skulle tas bort i tidningskoncernen där Arbetarbladet och Gefle Dagblad ingår. 90 av jobben skulle tas bort på redaktionerna.

Sedan Promedia inlemmats består Mittmedia av 28 tidningstitlar, från Örnsköldsvik i norr till Nynäshamn i söder. Före vårens sparpaket hade koncernen cirka 1 400 anställda.

Mer läsning

Annons