Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är filmens framtid i tre dimensioner?

/
  • TRE DIMENSIONER. Med ”Monsters vs. Aliens” inleds det som ska bli det stora 3D-året. Pixar                                    kommer med flera 3D-filmer, Steven Spielberg gör ”Tintin” i en tredje dimension, George Lucas har planer på att uppgradera ”Star Wars” och James Cameron kommer med actionfilmen ”Avatar” i 3D.Foto:
  • NYA. 3D-glasögon anno 2009 är inte lika sladdriga och fula som sina föregångare.Foto: Dan Hansson/SvD/Scanpix

Med ”Monsters vs. Aliens” inleds det som ska bli det stora 3D-året.
På Gång botaniserar i den tredje dimensionen.

Annons

Biofilmens räddning är en ny dimension.

Har vi inte hört det förut, när den tredje dimensionen lanseras som filmens frälsare, en räddning från hotande tv-apparater (50-talet) och videofilmer (80-talet), vars spår endast är ett par sladdriga grön-röda 3D-glasögon som slängts på golvet i en biograf som inte har städats på decennier?

3D-filmer har setts som lösningen för att fylla salongerna förut, men den här gången händer det på riktigt – åtminstone om profetian slår in.

Profeten är Jeffrey Katzenberg, chef för Dreamworks vars animerade film ”Monsters vs. Aliens” hade premiär i Gävle i går. Han satsar sitt eget rykte på att 3D är filmens framtid, och ett beslut har tagits om att alla Dreamworks filmer ska komma i tre dimensioner.

– För att locka människor tillbaka till biograferna måste vi göra någonting exceptionellt, säger Katzenberg till EW.com.

Har han någon med sig ridande ut på 3D-prärien, det nya löftesrika landet, eller stannar kollegor och konkurrenter kvar i det trygga 2D-landet, vars murar anstormas av nätpirater?

Faktiskt så är flera 3D-filmer laddade i torpedröret, redo att avlossas 2009. Om denna 3D-våg blir, så att säga, tredje gången gillt, visar det sig i år, då expertisen bedömer att 2009 är året då 3D antingen förkunnas vara framtiden eller förpassas till filmvinden, där stumfilmsskådisar och luktfilmen samlar damm.

Pixar kommer med flera 3D-filmer, Steven Spielberg gör ”Tintin” i en tredje dimension, George Lucas har planer på att uppgradera ”Star Wars” och James Cameron kommer med actionfilmen ”Avatar” i 3D.

– Alla filmer som jag planerar att göra kommer att vara i 3D, säger han till Time.

När tv-apparaterna gjorde entré i hemmen tog sig Hollywoods skrämselhicka flera skepnader, bland annat vidfilmsformatet Cinemascope och just 3D-filmer som ”Catwomen of the moon” och ”The french line”, verk som inte har lämnat kvalitativa spår i filmhistorien. Under 80-talet vaknade 3D till liv igen, likt den förmodad döde mördaren i slasherfilmer, och det var just i sådana som ”Fredagen den 13:e 3” tekniken användes igen.

Biografernas död, deras oundvikliga fall, har ropats ut otaliga gånger, under flera decennier, men de står alltjämt där, färre kanske, mer effektiviserade i filmstäder med multipla salonger, men fortfarande omgärdas filmupplevelsen för många av en smörig doft av popcorn.

Biofilmen överlevde alltså VHS:en, dvd:en, och även om hemmabion utmålas som det senaste hotet, säger kalla fakta att biobesökarna i kort perspektiv faktiskt har ökat.

Om man var med förra gången det begav sig, minns man de sladdriga 3D-brillorna i rött och grönt. Kanske minns man också en och annan spya, eller åtminstone en präktig huvudvärk, orsakad av teknikens lurendrejeri med hjärnan.

Den nya digitala 3D-tekniken är på detta område finslipad, och, i sammanhanget inte oviktigt – snyggare. Sladderbrillorna var inte direkt dejtvänliga, medan de nya mer liknar riktiga glasögon. Katzenberg förutspår en framtid där alla har sina egna 3D-glasögon med sig till biograferna, ”som folk har egna tennisracketar”.

För att 3D-revolutionen ska lyckas måste biograferna anpassas, en process som lär kosta någonstans mellan en och ett par miljoner kronor, någonting som ägarna inte direkt snyter ur sig i lågkonjunkturen. (I Sverige är Folkets hus drivande i tekniken.)

Lågkonjunkturen, ja. 3D-filmer är dyrare att producera, följaktligen är biljetterna dyrare. Vill människor under dessa ekonomiska ”skitår” lägga en (uppskattningsvis) 50-lapp extra på biobiljetten? Det återstår att se, men faktum är att billiga nöjen, som bio ändå anses får vara jämfört med högkonjunktursexcesser, är recessionståliga, då skratt- och spänningssökandet inte avtar bara för att Anders Borg ser bekymrad ut i tv.

Avslutningsvis en tankelek: Låt oss säga att Katzenbergs alla drömmar slår in, att 3D verkligen lyckas tredje gången gillt, vad det betyder det då?

Vad det betyder ekonomiskt och besöksmässigt för filmindustrin är svårare att förutse (3D-veteranen Daniel Symmes är skeptisk efter det att lågan av nyhetsbehag har falnat), men innehållsmässigt är konturerna klarare.

Redan nu är bio spektakel, action, färg och tjo och tjim, allt det som är svårt att förmedla via torrentströmmarna till soffpotatisarna. 3D kommer att innebära mer av detta, med en adderad dimension.

Det finstämda dramat, nyanserna och det vuxna berättandet kommer att fortsätta migrationen mot tv-kanaler som HBO. 3D kommer göra bilden tredimensionell, men troligtvis bara bilden. Resten blir plattare än någonsin.

Mer läsning

Annons