Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brånfelt: Välkommen till årets popularitetsfestival – var har melodierna tagit vägen?

/
  • After Dark faller offer för den nya tidens Popularitetsfestival, enligt Björn Brånfelt. Melodufestivalen är ett minne blott.

Annons

Melodifestival utan melodier? skrev en Facebook-kompis i lördags.

Till min förvåning svarade ingen: Och var har du hållit hus sedan 1973?

Det hade i och för sig varit att ta i lite men med tanke på tonfallet på sociala medier nuförtiden får man som vän och Facebookvän (inte samma sak) vara beredd på både det ena och det andra.

Vad min FB-vän (vi kan för skojs skull kalla honom Anders F) försökte sätta fingret på tror jag är något som vi alla har märkt – eller borde ha märkt – för länge sedan.

Att det som en gång var en tävling för låtar eller sånger eller schlagers eller melodier (kalla det vad ni vill) har blivit något helt annat.

Det handlar inte om att tävlingen växt och antagit monstruösa promotioner (vi har skapat ett monster! som någon i SVT-ledningen sagt i en intervju jag glömt var jag läst) utan om det där med låtarna.

Varför SVT nödvändigt vill hålla illusionen vid liv om det handlar om melodier vete sjutton.

Varför inte säga som det är?

Då skulle vi som en slags tittarbonus slippa de ändlösa kameraåkningarna över samma gamla vinkande låtskrivargäng (om än i nya frisyrer  och kanske nån ny kostym eller dress ibland) i green room i varenda deltävling.

Det är ju en tävling för shownummer, inte meloditävling.

Men nej.

Det är ju inte heller helt sant.

I själva verket är Melodifestivalen en popularitetstävling. 

Det blev tävlingen det året juryn pensionerades och tittarna tog över röstandet.

After Darks fall sist? En bekräftelse på det.

(Att Lindarw och co rasade i kvällisarna blir extra roligt apropå passusen om folk som rasar i media i Henrik Schyfferts stand up-nummer i samma deltävling, men det är en annan story, ett annat löp, en annan krönika.)

Det handlar inte om att vara populärast i Sverige utan om att gå hem i rätt målgrupp, det vill säga bland de som både tittar på mellon och kan sms:a.

De flesta av dem är unga.

After Darks fans tittar nog på mello men alla vet kanske vad som är upp eller ner på en mobiltelefon. Eller så vet de inte hur man gör när man sms:ar (ja, jag är allvarlig nu) eller så hinner de glömma numret till sin favorit.

Jag vågar påstå att man med stor träffsäkerhet kan pricka rätt på vilka som går till final och vilka som går till andra chansen.

Med ljudet avstängt.

Innan sändningen börjar.

Till sist: 

Jag hade tänkt peta in Thåströms Döden i schlager-SM ovan men hittade inget läge så jag trycker in den här ändå så har jag inte kommit på den i onödan.

Mer läsning

Annons