Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för action i Stockholm

/
  • FESTIVALHERRAR. Männen bakom festivalen where the action is. Från vänster: Patrick Fredriksson, Ola Broquist, Olle Zetterberg, Stefan Pettersson och Thomas Johansson.

Med Where the action is vill arrangörerna sätta Stockholm på festivalkartan. Live Nations Europachef Thomas Johansson är beredd att satsa.
– Roskilde tog jättelång tid att etablera, säger han.

Annons

2008 gjorde festivaluppstickaren Where the action is ett rekordresultat. När man i helgen drar i gång i Stora Skuggan i Stockholm för andra året är det med förhoppningen att besöksantalet på 18 000 besökare ska slås med råge.

En dag har blivit till två, och artistutbudet toppas av rocklegender som Neil Young och Nick Cave.

– Neil Young bad själv om att få spela här. Han var på Way out west förra året och tyckte det var väldigt trevligt, berättar en stolt Thomas Johansson.

Trots att både festivaler och konserter blivit supermånga sedan skivbranschen började haverera för några år sedan har han inte känt av någon större konkurrens i årets festivalbokningar.

– Det bygger så mycket på vad man gjort tidigare och vilken relation man har med artisterna, säger han.

Live Nation och Luger satsar, i samarbete med Stockholms Stad, på att göra Where the action is till den ledande musikfestivalen i den svenska huvudstaden. Enligt Olle Zetterberg, vd för Stockholm Business Region, har det inte funnits något liknande pop- och rockarrangemang i stan sedan Lollipopfestivalen i mitten av 90-talet.

– Den här typen av festival betyder jättemycket för vårt varumärke. Mätningar som vi gjort vid stora konserter som Bruce Springsteen på Stadion visar att det inte bara kommer folk från övriga Sverige, utan även från våra grannländer, säger han.

Den sprudlande livescenen har dock trissat upp priserna på festivalerna. En endagsbiljett på Where the action is går i år på 750 kronor plus serviceavgift.

Men Thomas Johansson tycker inte att det är särskilt dyrt.

– 750 kronor, som det kostar att se Neil Young och 15 andra artister, är samma pris som för Neil Young ensam i Globen. Man får rätt mycket för pengarna, säger han.

– Nej, det handlar om olika sorts underhållning.

Mer läsning

Annons