Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De spionerar på Gävlepubliken

/
  • Nytt material. Mellan 30 och 40 procent i showen är nyskrivet från premiären när ”Ljust och fräscht” åker ut på turné.

Krogshowen ”Ljust och fräscht” drev med stockholmarnas heminredningshets. Kan det funka utanför huvudstaden?
– Man ska inte underskatta landsortsbefolkningens glädje i att få driva med stockholmare, säger Fredrik Lindström.

Annons

”Ljust och fräscht” blev en succé när den sattes upp på Berns i Stockholm i fjol. Den fick byta till en större lokal under hösten och resulterade även i en bok. Nu i vår ger sig Fredrik Lindström och Henrik Schyffert ut på en längre Sverigeturné med föreställningen.

För Fredrik Lindström kom succén som en överraskning.

– Jag trodde vi skulle göra den i några månader, men nu har vi gjort den i över ett år, säger han inför premiären i Örebro 27 januari.

”Ljust och fräscht” riktar strålkastarna på hur vi bor och är. Varför är det så inne att ha vitt och kalt där hemma? Varför är det så populärt att ha visdomsord uppsatta på väggen i köket? Är inredningshetsen och Hemnet-knarkandet bara ett sätt att skyla över relationsproblemen?

Succén var som sagt stor i Stockholm där ordet ”bostadskarriär” kännetecknar en livsstil, med nya lägenhets- eller husvisningar varje söndag. Så många kände igen sig. Men Fredrik Lindström tror att igenkänningsfaktorn är minst lika stor utanför huvudstaden.

– Vi gjorde alla provföreställningar ute i landet inför Stockholmspremiären. I Falun, Karlstad, Uppsala och så vidare. Så jag tror inte det blir något problem.

– Men det är klart att vissa konkreta Stockholmsreferenser måste tas bort.

Fredrik Lindström avslöjar att han och Schyffert har ansträngt sig för att ta reda på hur inredningshysterin ser ut utanför Stockholm. Allt för att showen ska vara så aktuell och lokal som möjligt.

– Ja, sån research gör vi.

Hur då? Skickar ni ut spioner?

– Vi kollar både privat och tar in folk som kollar sånt. Det gör vi.

”Ljust och fräscht” är en föreställning i ständig förändring. Så den som såg premiären i Stockholm för ett år sedan kommer att få se en delvis helt ny show nu.

– Vi ändrar i den hela tiden. Från premiären är snart 30–40 procent förändrat eller utbytt. Det funkar så när man jobbar med en sådan föreställning. Det är också ett sätt att hålla den levande och ibland blir man ju själv trött på vissa grejer.

Mer läsning

Annons