Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Festivalen som bokar sina favoriter

/
  • GÖTEBORGSFEST. Trots två succéår är inte den tredje upplagan av Way Out West så mycket större än tidigare år. Arrangörerna satsar hellre på att finjustera området än att släppa in mer folk.

Den har bara funnits i tre år men festivalen Way Out West har redan hittat sin form, med mestadels indieband som dragplåster.

– Vi bokar enbart efter hur bra artisterna är, säger Joel Borg på Luger.

Annons

Till årets affischnamn på Göteborgsfestivalen Way Out West hör Arctic Monkeys, Antony and the Johnsons, Glasvegas, Lily Allen och My Bloody Valentine. Några av dem fyller visserligen arenor i England, men de är knappast så etablerade i Sverige att de skulle kunna kallas folkliga.

Arrangörerna på Luger lägger stor vikt vid att boka artister som de verkligen gillar, som de själva skulle vilja se i Slottsskogen. Indieprägeln tror de också är en av hemligheterna bakom festivalens två tidigare succéår.

– Ända sedan starten har vi varit konsekventa med att alla artister som vi bokar måste ha en viss kvalitetsstämpel. Vi går enbart på hur bra de är, inte efter storlek, säger pressansvarige Joel Borg.

När nu Way Out West drar igång för tredje sommaren i följd är det med förhoppningen att göra ett minst lika bra resultat som i fjol och året dessförinnan, då samtliga biljetter gick åt.

Luger vill inte lämna ut några försäljningssiffror förrän festivalen går in på slutspurten i helgen, men enligt Joel Borg ska det inte vara några problem att få ihop de 22 000-25 000 besökare som innebär slutsålt.

– Det är inte så mycket kvar. Det känns väldigt lugnt, säger han...

Men trots succéåren är inte den tredje upplagan av Way Out West så mycket större än tidigare år. Arrangörerna satsar hellre på att finjustera området än på att släppa in mer folk.

 

Mer läsning

Annons