Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åsa-Nisse: Folklig och föraktad

/
  • Busis eller vad. ”Åsa-Nisse 21” var manusförfattarnas önsketitel på det som blev ”Åsa-Nisse – wälkom to Knohult” med Kjell Bergqvist och Michael Segerström.

Folklig, festlig, föraktad.
Åsa-Nisse är själva urbilden för den av eliten avskydda folkkulturen.

Annons

Men nya filmen ”Åsa-Nisse – wälkom to Knohult” visar att klyftan mellan folkligt och fint blir allt mindre.

Först var han en film. Sedan blev han ett skällsord: ”Rena Åsa-Nisse-nivån”. Nu är han film igen.

När ”Åsa-Nisse – wälkom to Knohult” får stor biopremiär på fredagen är det med en uppsjö stora skådisnamn i rollistan. Många av dem, till exempel Ann Petrén, Johan Rabaeus och Sofia Helin, förknippas betydligt mer med teaterscener än småländska buskar.

Huvudpersonen själv, Kjell Bergqvist i rollen som Åsa-Nisse, känns mer självklar. Han har aldrig haft något till övers för kultureliten.

– Vi som jobbar med filmen är nog alla inställda på att finkulturnissarna inte kommer att höja den till skyarna. Däremot tror vi att det kommer att bli en publikframgång. Och skådespelarkollegorna är bara positivt nyfikna. Jag repeterade Strindbergs ”Fadren” på Dramaten samtidigt som vi spelade in ”Åsa-Nisse” och många sade att de gärna hade varit med. Sedan kanske de säger något annat när de tagit ett par stänkare.

Allt mindre skillnad

Michael Segerström, som spelar Åsa-Nisses vapendragare Klabbarparn, tror att skillnaden mellan fin- och folkkultur suddats ut de senaste decennierna.

– Motsättningarna har minskat sedan Harry Scheins tid på 70-talet. Därefter har det bara gått utför (skratt). Jag gillar ju finkultur också. Men för mig är det ointressant om det handlar om finkultur eller inte, den springande punkten är om det är underhållande och intressant.

Bakom filmens manus står komikerna Henrik Dorsin och Rikard Ulvshammar. Dorsin säger att själva premissen, att Åsa-Nisse är det mest föraktade, delvis var det som sporrade honom att göra filmen.

– Att något kan vara så provocerande som Åsa-Nisse är nästan provocerande. SÅ farligt är det väl inte? Jag lockades av min egen kärlek till breda familjekomedier. Jag minns hur jag brukade se ”Jönssonligan” på bio med mina föräldrar och morföräldrar och hur hela familjen såg Åsa-Nisse på tv. Om någon frågar vilken som är min favoritfilm svarar jag inte ”Åsa-Nisse och den stora kalabaliken”, men jag tycker att det är viktigt att man kan se en film och skratta tillsammans med sina barn.

– Vårt eget förslag på titel var ”Åsa-Nisse 21”. Det blev inte så, men för mig kommer den alltid att heta det. Det ligger en uppstudsighet där: ”Fuck you, vi gör en Åsa-Nisse-film”.

Glad förvåning

Ann Petrén och Sissela Kyle, som spelar huvudpersonernas fruar Eulalia och Kristin, säger båda att de med nöje ignorerar Åsa-Nisses dåliga rykte.

– Om någon hade sagt till mig på 70-talet att jag skulle vara med i en Åsa-Nisse-film hade jag reagerat likadant som nu: med glad förvåning, säger Ann Petrén.

– Jag tror att de flesta skådespelare älskar att resa mellan olika genrer. När jag pratat om Åsa-Nisse-filmen är det flera kollegor som säger ”Åh, den ska jag se!” Jag är överraskad att så många har en relation till Åsa-Nisse. Att han är så bred.

Mer läsning

Annons