Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FILM: "Far from the madding crowd" är ett vackert och välspelat kostymdrama

/
  • Matthias Schoenaert och Carey Mulligan i går omvägar kring kärlek i
  • Carey Mulligan som Bathsheba i Thomas Vinterbergs

Thomas Vinterbergs filmatisering av Thomas Hardys roman "Fjärran från vimlets yra" är ett väl genomfört kostymdrama; återhållet, vackert och välspelat, helt utan longörer.

Annons

Bathsheba Everdene (Carey Mulligan) är ung, fri och lycklig, ensam som hon är, men fattig i 1870-talets Dorset. Ändå tackar hon nej till den inte alls oävne lantbrukaren Gabriel Oaks (Matthias Schoenaerts) förslag om giftermål. Hon vill inte bli en mans egendom. Men bådas lycka vänder; Bathsheba ärver ett stort gods, medan Oaks förlorar allt i en olycka. Han tvingas ta anställning som herde hos Bathsheba.

Ägaren till granngodset, den något äldre och buttre, men gode ungkarlen Mr. Boldwell (Michael Sheen) blir den andre av Bathshebas friare. Den tredje, är den djärve och stilige sergeanten Francis Troy (Tom Sturridge). Troys unga hjärta har fått sig en oförglömlig törn, men ser Bathshebas skönhet och vill erövra henne.

Vinterbergs viktorianska epos är inte proppat med dialog, till skillnad från exempelvis många Jane Austen-filmatiseringar, utan låter tystnader och stämningar tala. Carey Mulligan ("An education") och Matthias Schoenaerts ("Rust and bone") klarar väl att bära hela scener med kroppsspråk och blickar. Det är kärvt romantiskt; med vidderna och ritterna till häst, klipporna och havet, tjusiga uniformer och ståtliga gods. Och dåd i passionens namn som presenteras smakfullt till ett enkelt och osentimentalt soundtrack av den skotske kompositören Craig Armstrong. ("Mommy", "Den store Gatsby", Moulin rouge")

Vinterberg håller sig inom ramar och konventioner med ett konsekvent, återhållet berättande. Och vinner i längden.

Att exempelvis lyckas bygga upp spänning i en scen som handlar om i fall stormen för med sig ett skyfall, är en fin bedrift. Regn eller inte regn. Förstörd skörd eller inte. Naturligtvis också för att den betyder mer än så. Mannen som festar inomhus i larmet med tjänarna, är inte den Bathsheba borde ha valt, till skillnad från den som sliter vid hennes sida i ovädret för att rädda skörden.

Mer läsning

Annons