Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FILM: Spännande dramatisering av Auschwitzrättegångarna

/
  • Åklagaren Johann Radmann (Alexander Fehling) tillsammans med journalisten Thomas Gnielka (André Szymanski) förmår inte byborna på en ort i Tyskland i början av 1960-talet att avslöja var en känd nazist håller till.

Spännande om vägen till rättegångarna i Frankfurt i början av 1960-talet då tyska medborgare blev avslöjade som före detta medlemmar av SS och åtalades för mord som de begått i Auschwitz.

Annons

Filmen börjar med att den medelålders judiske konstnären Simon Kirsch går längs trottoaren in vid en skola med en otänd cigarett i handen. Han hittar inte sina tändstickor. En lärare som övervakar småbarn på skolgården får syn på honom och erbjuder vänligt att ge honom eld. Han sträcker fram tändaren genom inhägnaden och i detta ögonblick stelnar konstnären av skräck och igenkänning. Handen är vanställd och omöjlig att ta miste på. Blickarna möts. Kirschs saker faller till marken. Läraren är en före detta lägerledare som begått fruktansvärda brott i Auschwitz.

Auschwitzrättegångarna i Frankfurt var de första att hållas mot tyska nazister i Tyskland och hade stor betydelse för att medvetandegöra den tyska befolkningen och omvärlden om nazisternas brott mot mänskligheten. Att mord begicks av vanliga tyskar som nu återfanns i samhällets alla skikt var ett faktum omgärdat av tystnad. Till den grad att en stor del av den yngre generationen helt saknade kunskap om nazisternas värsta brott.

I regissören Giulio Ricciarellis dramatisering har verklighetens tre åklagare slagits samman till en rollfigur, den blott 28-årige Johann Radmann som 1958, då filmens handling tar sin början, aldrig hört talas om Auschwitz. Detta har han gemensamt med massor av tyskar som efter krigsslutet vänt fokus mot den ljusa framtiden och Västtysklands växande ekonomi och valt att glömma, förtränga eller hålla tyst om brotten under nazistregimen.

Filmens beskriver en tid av optimism och hoppfullhet kombinerad med förljugenhet och förnekande hos alla lager, just innan tystnaden bryts – till stor del tack vare Auschwitzrättegångarna.

Av de tusentals tyska tjänstemän och soldater som gjorde Auschwitz till en effektiv dödsfabrik dömdes enbart ett tjugotal, de resterande återvände hem till familjer, jobb och positioner som om inget hade hänt. Men de hundratals offentliga vittnesmålen under rättgångarna bedömdes vara viktigare än domar.

Åklagaren Radmanns besatthet växer och med stöd av chefsåklagare Fritz Bauer, som utförde ämbetet och stöttade de tre åklagarna i verkligheten, samlar han hundratals vittnesmål.

Filmen håller berättandet på en återhållsamt och subtil nivå. Utan att hänge sig åt sentiment eller spekulativa inslag låter Ricciarelli tittaren mestadels själv förstå frustrationerna hos unge åklagaren och fylla i de mest avskyvärda delarna av beskrivningarna av brotten, vilket ger filmen laddning.

"En labyrint av lögner" är en till ytan konventionellt och väl berättad film om en ung idealistisk mans mognad men även en tveklöst viktig och intressant film om en avgörande tid.

Mer läsning

Annons