Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Okänd svensk Bond till Hollywood

/
  • Svenske Bond. Fredrik Bond tar steget från reklamfilm till långfilm.Foto: Carl Nilsson

Han är en av Sveriges internationellt mest kända filmregissörer, och har vunnit en rad prestigefyllda priser, men få personer vet vem han är. Sveriges nästa Hollywoodhopp heter Fredrik Bond.

Annons

Om du inte känner till namnet sedan tidigare behöver du inte oroa dig. Den 38-årige regissören bor i Los Angeles och har till största delen sysslat med reklamfilm tidigare.

Men nu har han fått chansen att visa vad han går för i Hollywood i och med att han blivit kontrakterad att regissera en amerikansk nyinspelning av koreanska ”The host”.

Universal står bakom och det är ett niosiffrigt dollarbelopp som ligger i potten. Det är mycket som står på spel kan man tycka för en långfilmsdebutant, men Fredrik Bond är inte nervös.

– Jag har haft privilegiet att alltid kunna välja de projekt jag verkligen vill göra. Det här är ett av dem, men jag känner ingen stor press, berättar han.

Gore Verbinski, mest känd som regissör till ”Pirates of the Caribbean”-filmerna, och Fredrik Bond har känt varandra ett tag och letade efter ett gemensamt projektsamarbete. Så när Universal ringde och erbjöd Verbinski producentjobbet och Bond regissörsstolen var det självklart att tacka ja.

– Den här filmen har en väldigt speciell ton som intresserar mig. Det är en äventyrsskräckis och som en blandning av ”Little miss sunshine”, ”Hajen”, ”Dr Strangelove” och ”Catch 22”.

– Filmen skildrar en verklighet med stor igenkänningsfaktor. Det finns många kopplingar till moderna katastrofer som Tsunamin och Katrinakatastrofen – om hur krispersonal fungerar och framför allt inte fungerar, och hur det drabbar en familj. Men det allvarliga blandas med humor.

– Jo, det är en helvetes massa mer jobb så klart, och det handlar om att berätta en historia under lång tid, så det gäller att ha tungan rätt i mun. Men det här är något jag velat göra länge, så jag känner mig verkligen redo.

– Jag hoppas att jag får med mig hjärta och humor och det visuella från reklamfilmen. Man ska kunna skratta, gråta och vara rädd, det ska finnas ett stort spektra av känslor i filmen.

Julia Milder/TT Spektra

Mer läsning

Annons