Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Plastglas till champagnen i Cannes

/

Lika många kändisar, lika många journalister – men färre och mindre fester. Det är den ekonomiska krisens effekter på Cannes 2009.

Annons

”Man märker att det är kris”, säger en kollega på filmbolagets strandfest och blickar dystert ut över yachterna i bukten. ”De serverar gratischampagnen i plastglas”.

Bättre går det knappast att sammanfatta den ekonomiska krisens effekter på årets Cannesfestival. Vad alla är överens om är att filmfesterna blivit mindre påkostade och att bolagen skickar färre medarbetare till Medelhavet än tidigare år.

Sedan blir bilden mindre tydlig.

Disney är det bolag som haft överlägset störst profil i Cannes, med två stora evenemang; invigningsfesten efter Disneyfilmen ”Upp” och det stora pr-evenemanget för kommande ”A Christmas carol”. Till ”Carol”-jippot dekorerade Disney Croisetten med konstsnö och flög in stjärnorna Jim Carrey och Colin Firth.

Richard Cook är styrelseordförande för Walt Disney Studios.

– Vi skulle inte ha missat det här tillfället att prata om ”Christmas carol”, det är för viktigt för oss och vi hade gjort det oavsett kris eller inte.

Filmproducenten Jason Schuman, i Cannes för dramakomedin ”Middle men” med Luke Wilson, säger att han inte varit i Cannes på tio år och att skillnaden är stor.

– Då kändes allt fyra gånger större. Men det är för tidigt att säga hur filmförsäljningen påverkats.

Men det som alla mest förknippar med Cannes – kändisarna – har inte minskat vare sig i antal eller lyskraft. I år smyckas den berömda röda mattan av namn som Brad Pitt, Penelope Cruz, Jim Carrey, Mariah Carey, Rachel Weisz, Isabelle Huppert och Eric Cantona.

Mer läsning

Annons