Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snyggt och suggestivt

/
  • Mångsysslare. Ryan Gosling gestaltar den namnlöse bilföraren, som jobbar som bilmek varvat med stuntman på dagarna och bistår vid ett och annat rån på kvällarna.

En sak kan vi konstatera: Ryan Gosling är en stjärna i vardande.

Annons

Han gör den namnlöse bilföraren, som jobbar som bilmek varvat med stuntman på dagarna och bistår vid ett och annat rån på kvällarna, till en man som ena stunden ler det allra blygaste i tystnad och nästa låter samma tystnad bli stålhård. Driver, kallad.

En annan sak kan vi konstatera: Danske regissören Nicolas Winding Refn har inspirerats av många gamla biljaktsfilmer med tysta tuffingar i huvudrollen, och skildrar både biljakterna, det brutala våldet och vår nye älskling Ryan Gosling ungefär hur snyggt som helst.

Den inledande scenen sätter tonen. Driver kör från ett rån och skakar av sig polisen genom att köra fort och skickligt, men också genom att stanna i en parkeringsficka och under en bro. Inte ett ord utväxlas.

Den där ordlösheten är fantastisk. Men när Driver träffar en grannkvinna vars man sitter i fängelse, blir den mer obekväm – för oss som åskådare i alla fall. Irene, Carey Mulligan, tindrar med ögonen och Driver ler snett tillbaka och det ska vara en kärleksrelation. Nej, det funkar inte riktigt.

Inte heller funkar Driver transformation till nåt slags mördarmaskin (han blir ordentligt insyltad med läskiga maffiatyper när han ska hjälpa Irenes man för att på så sätt hjälpa henne), om än med tårar i de där vackra ögonen, fullt ut.

Men vi kan konstatera: Det är snyggt, det är suggestivt och det är undergångshemskt.

Mer läsning

Annons