Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor press på hundraåringen som försvann

/
  • Robert Gustafsson och Ivar Wiklander på äventyr i ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”.
  • Felix Herngren har gått från mindre, relationsbaserade komedier till en storskalig skröna. ”Fast för mig är det här baserat på roliga situationer, jag skrattade högt när jag läste boken”.
  • Mia Skäringer tror på succé för filmen. ”Många har läst boken och har sin egen bild av hur det ska se ut men de kommer inte att bli besvikna”.
  • Robert Gustafsson gör en ny paradroll, som Allan Karlsson i olika åldrar.

På juldagen är det upp till bevis för en efterlängtad hundraåring. Filmen är såld till 40 länder och har en budget på 63 miljoner kronor.
– Det blir det sista jag gör om den går med förlust, säger regissören Felix Herngren.

Annons

Filmatiseringen av Jonas Jonassons succéroman ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” är en spännande skröna om Allan Karlsson, som under sin livstid är med om osannolikt många fler omvälvande händelser. Filmen får premiär på juldagen.

Hundra år fyllda kan karln inte ens rymma från sitt ålderdomshem utan att bli indragen i ännu ett äventyr.

Filmen är ett myller av figurer, historiska händelser och utspelas i flera epoker och länder. Ett stort steg, kan tyckas, för en regissör som tidigare har jobbat med småskaliga relationsbaserade komedier.

– Ja, men för mig är det här en rolig situationskomedi. Jag skrattade högt när jag läste boken och kände att jag gärna skulle slå mig på den. Och det är inte så stor skillnad på att regissera 40 personer framför en kamera jämfört med två personer. Den största utmaningen blir att infria förväntningarna från folk som har läst boken, säger Felix Herngren.

Robert Gustafsson gör en ny paradroll och är med i nästan alla scener. Förvandlingen till hundraåring tog fem timmar varje dag, med sminkning och ihopsättande av en mycket avancrad gummimas. Det gjordes cirka 50 stycken och varje mask kostade 50 000 kronor.

Det är onekligen lätt att börja tänka i termer av pengar och budget när man tittar på filmen, som ser mycket dyr ut. Men de där 63 miljonerna kändes i slutändan som ingenting berättar Felix Herngren.

– När man bryter ned det till inspelningsdagar och vad vi ska göra för dem hade jag gärna haft fem gånger så mycket. Men nu när vi snart ska ha premiär hoppas jag ju att folk kommer att springa man ur huse så att finansiärerna inte kommer att slakta mig. Det är nog det sista jag gör om vi går med förlust. Men då har vi i alla fall haft kul på vägen.

Med masken på ser Robert Gustafsson svindlande nog ut precis som han förmodligen kommer att göra som 100-åring.

– Jag får ofta frågan om det inte känns konstigt att se mig själv som gammal men jag tycker inte det. Jag gillar det. Det ligger något befriande i det, man får vara som man är.

Ser du fram emot att åldras?

– Ja, jag kommer att vara jättebusig, jag ska vara så politiskt inkorrekt det bara går. Och det är roligt att det inte tar slut för att man blir gammal, folk flörtar och håller på. Jag fick ragg när jag hade masken på.

Va?

– Det kom en tant till inspelningen och hon kände inte igen mig utan gick rakt förbi och tog Mia Skäringers autograf. Så tittade hon på mig och blinkade och sedan när hon skulle ta taxi där-ifrån vinkade hon sött och lade huvudet på sned.

Mia Skäringer spelar Gunilla, den enda kvinnan i gänget kring Allan Karlsson. Hon är en social enstöring som bor ensam med sin elefant i skogen.

– Jag tror att den här filmen blir en fest av knaserier. Alla som har läst boken har ju sin egen bild och det är ju livsfarligt att gå in och försöka förutspå hur det ska gå. Men det blir en jävla fart, det finns inte många döda sekunder i den här filmen.

Mer läsning

Annons