Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ida Longs tid i New York

/

Ida Long har precis kommit hem till Gävle igen. Hon tycker om att vara tillbaka, men kan inte låta bli att känna att ”det känns lite litet här”. Bakom sig har hon tre intensiva månader
i New York.

Annons

Skolan Dance New Amsterdam vid City Hall i New York verkar vara en dröm för dansare. Det kommer folk dit från massor av dansskolor över hela världen för att vidareutbilda sig. Som elev kan man välja bland alla de klasser som pågår oavbrutet från halv tio på förmiddagen till elva på kvällen parallellt i fem olika salar. Och lärarna är gräddan av gräddan. Det är Beyonces dansare och Missy Elliotts och Britney Spears koreografer som undervisar där, den sortens människor. Och Benny Ninja, som Ida särskilt lyfter fram. Han var en pionjär inom voguedansen, som utvecklades i New Yorks gay-undergroundklubbar innan den plockades upp av Madonna. Numera jobbar han, bland annat, som ”posing coach” i tv-serien ”Top Model”.

Ida har dansat i det stora äpplet tidigare. Då under två veckor. Det låter lite kort i jämförelse, men hon hävdar att hon lärde sig så mycket på de två veckorna att hon har kunnat ”leva på det” ända fram tills nu.

Den här gången blev det alltså tre månader. Och hon har utvecklats ”så sjukt mycket”, som hon själv uttrycker det. Dansade gjorde hon ungefär 7–8 timmar om dagen. Så nu har hon lite att växa i igen.

Pressande

Hon pratar om hur bra alla lärare är och hur bra, och ibland berömda, de andra dansarna i klassen är, och hur mycket man får pressa sig, på ett sätt som gör att man blir lite nervös. Hur är det att vistas i den stenhårt prestationsfixerade miljön dag efter dag?

Men Ida verkar lugn. Säger att hon kunde se prestationsångest hos en del av de andra dansarna, de som hade andra utbildningar i ryggen sedan tidigare. De hade lite svårt att våga ibland, hade pressen på sig, kände risken att göra fel.

”Jag, däremot, är en underdog”, säger hon sedan. Ida har dansat sedan hon var 14 år, och är i stort sett självlärd. Hon beskriver det som en befrielse, att hon inte har något att förlora, att hon har ynnesten att kunna uppleva dansen bara som glädje, ”att det är en fest, som det ska vara”.

Dessutom undervisar hon själv, på kulturskolan, och vet hur man lägger upp övningar för sig själv och för andra. Vilket gör att hon har väldigt bra förutsättningar för att effektivt ta till sig kunskapen.

Köpte projektor

Men Ida Long är inte bara dansare, hon är en av våra bästa lokala musiker också. Hennes liveframträdanden är vanligtvis grafiska drömvärldar med kostymer, video, dans och dramatiskt vacker musik. Så hon hade spelningar i New York också, trots att det naturligtvis inte är den lättaste staden att jaga gigs i (”man får ligga i för att få dem”). Hon fick göra dem helt solo.

– Jag hade aldrig spelat piano och sjungit samtidigt på scen. Men när jag fick första spelningen köpte jag en liten minifilmprojektor och en keyboard och började öva.

Spelningen gick bra. Det ena ledde till det andra och innan Ida Long gav sig av i måndags hade hon givit sju konserter i New York. Responsen var god och det var flera som ville att Ida skulle spela in i deras studio eller jamma med deras band.

Men det hanns inte riktigt med, för mot slutet tog dansen upp både dagar och nätter.

Ida träffade en kompis som var filmare, och tillsammans sprang de runt på klubbarna för att filma dans.

Gävle bra för kreativiteten

Är det inte en hårdlandning att komma tillbaka till Gävle efter en sådan tillvaro?

Ida verkar inte alls tycka det. Visserligen är tre månader på sätt och vis en otacksam tidsrymd, man hinner få kontakterna, både när det gäller dansen och musiken, men man hinner inte göra någonting av dem.

Å andra sidan finns de människor som Ida brukar jobba med här hemma, och något liknande kan man inte hitta i New York. Dessutom: i metropolen finns det nästan för mycket att göra. Man blir oundvikligen distraherad. Så Gävle är bättre för kreativiteten. Det finns en annan sorts lugn här.

Mer läsning

Annons