Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Idol”-trion startar skivbolag

/
  • I tv igen. Trion från ”Idol”-juryn har startat skivbolag och vi får följa deras arbete med de nya artisterna Kim och Janet.

”Idol”-säsongen är slut och mättnadspunkten borde vara nådd när det gäller talangjakter.


Ändå lanseras nu ett program med trion från ”Idol”-juryn. I ”Made in Sweden” får man följa deras arbete med att lansera nya artister.

Annons

Andreas Carlsson, Anders Bagge och Laila Bagge fortsätter att producera musikartister på löpande band. I ”made in Sweden”, som har premiär i kväll, får man följa arbetet med deras nya skivbolag. Den första frågan som dyker upp är varför det behövs ett till program som handlar om att skapa nya stjärnor.

– Allt som man inte får se i ”Idol” får man se här, man får följa med bakom kulisserna och se hur man skapar en låt, hur man hittar finansiärer och distribution. Och så får man följa vårt privatliv, säger Laila Bagge.

Programmet ska sändas i fyra entimmeslånga avsnitt och man får följa två nya upptäckter på stjärnhimlen: Janet Leon och Kim Fransson.

– Jag tror inte att det räcker med att bara vara med i tv, man måste ha något speciellt för att väcka intresse hos folk, säger Kim Fransson.

– Tv är ett väldigt starkt medium. Man kommer fram på ett sätt, men folket får fortfarande bestämma om de tycker om oss eller inte.

Skivbolagens guldålder är sedan sedan länge förbi, och man kan undra varför man väljer att starta ett skivbolag när skivindustrin går back. Både Anders Bagge och Laila Bagge har haft stora ekonomiska problem i de bolag de har sedan tidigare.

– Vårt nya bolag är ett entertainment-bolag, där musiken är en plattform. Man överlever inte bara på musiken, utan måste blanda den med turnéer, tv och webben, säger Laila Bagge.

– Jag har inte hand om alla affärer, så jag vet inte. Det var en jättedum fråga, det borde jag veta, säger Anders Bagge.

Niklas Vestberg är exekutiv producent för ”Made in Sweden”, och enligt honom får TV4 ett bra program, inga andelar på försäljningen eller andra ekonomiska fördelar.

– Alla program har en kostnad och det finns olika lösningar på det, men det är inget som vi kommenterar. Men ja, vi har betalat för programmet, säger Niklas Vestberg.

Julia Milder/TT Spektra

Mer läsning

Annons