Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen jämlikhet i musikbranschen - heller...

Jay-Z säger att han självklart ska byta blöjor på hans och Beyoncés kommande barn. Till 100 procent, säger han till och med.

Annons

Detta kunde man läsa några rader om i veckan. Det är Billboard som refererar svaret som Jay-Z ger när han får frågan om det här med blöjbyten, enligt notisen från TT Spektra. Enligt samma notis passar Jay-Z på att ge en känga till sina miljonärskollegor: ”Det viktigaste man kan ge sitt barn är kärlek – inte prylar”.

Rart, kan man tänka. Jay-Z vill ge sitt barn kärlek och inte grejer och han tänker till och med byta blöjor.

Men vänta nu. Det är år 2011. Är det faktum att Jay-Z tänker byta blöjor på sitt eget barn en grej att skriva om i tidningen? Vad är det för fråga att ställa i en intervju? Och skulle nån nånsin komma på tanken att fråga den blivande mamman Beyoncé samma sak (i just det här fallet finns det kanske anledning eftersom Jay-Z säger att han ska ta hand om blöjbytena till 100 procent, vilket då rimligen borde innebära att det inte finns en endaste blöja kvar för Beyoncé att byta – men ingen, tror jag, kommer att fråga)?

Just den här veckan har DN granskat könsfördelningen inom musikbranschen, bland dem som bestämmer och kan konstatera att ”Om man räknar ihop vilka personer som sitter på makten i samtliga ledningsgrupper och styrelser, på våra tio största skiv- och bokningsbolag, så hittar man cirka sextio personer. Bara femton av dessa är kvinnor”.

Ungefär som i andra företag alltså.

Man hade kanske kunnat tänka att det skulle vara lite annorlunda i en bransch som åtminstone nångång varit progressiv och nytänkande. Man hade kunnat tänka att en bransch som gått kräftgång sen 90-talet borde försöka tänka lite nytt, som managern Marie Dimberg konstaterar i artikelserien.

Det finns de som säger att det är en icke-fråga, säger Lina Tomsgård som är Robyns pr-konsult och den som startade Rättviseförmedlingen och med ett förflutet bland annat på Myspace och EMI till DN.

Men det är det naturligtvis inte. Lina Tomsgård konstaterar att publiken har mycket att vinna på om det ändras, att vi får ”ett mer levande musikklimat, fler talanger”.

Det är alltså en viktig fråga, inte bara ur jämställdhets- och rättvisehänseende. Vem är inte för att det görs mer bra musik?

Och vem är inte för att Beyoncés och Jay-Z:s lilla bebis får en fin och nära relation med båda sina föräldrar? Som helt naturligt delar på blöjbytena?

Det borde vara självklart.

Men det är det alltså inte.

Och så länge det inte är det så måste vi fortsätta fnysa åt den korkade blöjbytarfrågan och fortsätta kräva svar från bokningsbolagen och skivbolagen om vad de tänker göra åt den skeva fördelningen.

Mer läsning

Annons