Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kändisarna drog störst publik 2011

/
  • Succén för ”Solsidan” har gjort att TV 4 satsar mer på komediserier.
  • Nästan 2,5 miljoner såg Anders Limpar, Maria Brandin och Ingemar Stenmark göra upp i finalen i ”Mästarnas mästare”.
  • Kändisar som leker verkar funka, här Jessica Andersson drog folk till tv-apparaterna.
  • ”True talent” i TV 3 gick sämre än väntat, trots Tommy Körberg, Pernilla Andersson och Danny Saucedo som coacher.
  • Sågs av flest. Eric Saade i Melodifestivalens final, som blev förra årets mest sedda tv-program.

I går blickade vi framåt och skrev om förväntningarna på vårens tv. I dag sammanfattar vi det gamla året, vad var det som gick hem i stugorna. Melodifestivalen och Kalle Anka hamnade som vanligt i topp. Men det är när man tittar längre ner på listan som man ser vad som är den rådande trenden i tv-Sverige 2011 – tävlingar med kändisar.

Annons

Man kan kalla det ”Stenmarkeffekten”, men det är ett faktum att SVT:s tv-lek ”Mästarnas mästare” hade sin kanske bästa omgång hittills, fastän serien har några år på nacken. Nästan 2,5 miljoner såg skidlegendaren Ingemar Stenmark ta hem finalen i slutet av maj. Även TV 4 kunde notera höga siffror för sin kändistävling i våras – ”Let’s dance” – mycket tack vare kampen om titeln mellan folkkära Frank Andersson och Jessica Andersson.

En annan succé som kommer att spegla av sig i tablån framöver är ”Solsidan”. TV 4:s populära komediserie hade tittarsiffror på över 2 miljoner kronor, vilket fört med sig att TV 4 satsar mer på komediserier framöver.

Robert Gustafssons ”Gustafsson 3 tr” har redan gått i höst och i vår kommer svenska versionen av ”The office”, ”Kontoret”, med Henrik Dorsin i huvudrollen.

TV 3 fortsätter att ha svårt med att locka de stora tittargrupperna, förutom när de sänder från hockey-VM. Under 2011 gick framförallt storsatsningen ”True talent” sämre än väntat, etablerade ”Lyxfällan” är det enda program som rutinmässigt når över en halv miljon tittare.

Även Kanal 5 får lita till säkra kort som ”Ullared” och utländska serier som ”CSI” och ”Grey’s anatomy” för att nå publiken. Under hösten gick ”Breaking news” med Filip och Fredrik något sämre än vad kanalen hade hoppats på.

Mer läsning

Annons