Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många hyllningar på de lokala scenerna

/

En trend på Gävles scener i höst är så kallade tribute-band.

Musiker som endast spelar låtar av exempelvis Abba och Queen.

På Gång spanar in fenomenet och hittar mer än Elvis-kopior och roliga peruker.

Annons

Hyllningsartister framkallar bilden av en lönnfet Elvis-kopia som kämpar sig igenom ”Always on my mind”. Men genren med så kallade tribute-band växer, inte bara i storlek utan också i respekt.

Höstens tydligaste musiktrend i Gävle, och på Konserthuset i synnerhet, är att möjligheterna är stora att se sin favoritmusik live, om än med en kopierande artist.

”Alla har sina favoritband, men alla har inte turen att kunna se dem live. Lyckligtvis finns möjligheten att se musiken framföras av ett hyllningsband som för musiken till mindre scener”, skriver den brittiska sajten Gig Guide.

Vissa tribute-band försöker att så exakt som möjligt efterlikna originalen (även utseendemässigt), medan andra mer spelar i originalets anda.

– Jag tror att publiken tycker att det är bra om det är så likt originalet som möjligt, säger konserthuschefen Beryl Lunder.

Hon har under hösten hyrt ut lokalerna till flera tribute-band som gästar Gävle.

Ett av dem är The Mersey Beatles, husband på Cavern Club i Liverpool. De fyller spelställena som de uppträder på, när de med autentiska instrument och de rätta kläderna spelar de klassiska låtarna (nu högaktuella med en remastrad box och ett ”Rock band”-spel i Beatles-version).

The Mersey Beatles har tidigare gästat Konserthuset i Gävle och fick då omdömet ”nästan bättre än originalet” av På Gång.

– Det är fascinerande att musiken är så tålig och klarar av mycket. Man kan ta en Beatles-låt och göra någonting helt annat av den. Det är odödlig musik, säger Beryl Lunder.

Två andra band vars musik återuppstår på Konserthuset i höst är Queen och Abba. Killer Queens show är redan utsåld, ett tecken på att hungern efter dessa klassiska band är stor, och att ett surrogat anses vara gott nog i brist på den äkta varan. Abba-hyllarna i Waterloo tillhör kategorin som gör allt för att efterlikna idolerna även rent fysiskt. Just dessa två band är tacksamma att kopiera eftersom det finns så mycket stil och scenshow att spela på.

Tribute-band började dyka upp på 70-talet, och Australien pekas ut som ett land där genren frodades tidigt. Till skillnad från ett coverband koncentrerar sig tribute-band på att bara spela låtar från en artist. Namnen leker ofta med originalets titel, såsom Björn Again (Abba-Björn), Re-Genesis och The Iron Maidens (bara kvinnor).

Världens mest kände tribute-artist måste vara Wasteland-aktuelle Tim ”Ripper” Owens, som spelade i ett hyllningsband till Judas Priest och som fick ta över mikrofonen hos idolerna när Rob Halford hoppade av som sångare.

Två bra lokala tribute-band är Cash is King, som spelar Johnny Cash, samt Doors-hyllningen The Shimmering Band.

Ett av Sveriges mest framgångsrika tribute-band besökte Gävle i somras: P-Floyd, som spelar Pink Floyds musik. De drar tusentals besökare till sina shower.

– Ett tribute-band kan nog bli hur stort som helst, men då måste man lägga ner enormt med arbete, säger Jan Stumsner i P-Floyd.

Vissa jämför med klassisk musik och Mozart, med argumentationen att bara för att Freddie Mercury är död behöver hans musik inte sluta att framföras live. Andra ser fenomenet som suspekt och parasiterande.

Tribute-banden själva kan, obrydda om denna diskussion, ställa sig på scenen och spela för en stor publik som aldrig hade lyssnat om de spelat sina egna låtar.

Mer läsning

Annons