Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Medelklassens Marinfestival

/

En talande detalj: det första man ser efter att ha klivit in på Marinfestivalens område, är en båt till salu med prislappen 3,5 miljoner kronor.

Vet ni hur många foppatofflor man får för 3,5 miljoner kronor?

Annons

Med Marinfestivalen tar de plastöliga, foppatoffliga, langosstinkande stadsfestivalerna – och i synnerhet Cityfesten – ett kliv uppåt på statusstegen.

Man kan lätt föreställa sig hur resone-manget gick. Hur det har rynkats på näsan i den övre kommunhierarkin åt den bröliga Cityfesten, en typisk stadsfestival att vänta av en medelstor svensk stad. Folklig när folklig är som mest fel.

På väg till Marinfestivalen ute på Alderholmen går man igenom Gävle Strand, och det är lika talande som 3,5-millar-båten. Gävle Strand, medelklassens nya befästning i stan, Gävles eget Hammarby sjöstad.

Hela upplägget med Marinfestivalen känns väldigt medelklass. En lite mer städad, avspolad, uppstyrd Cityfest. Välkommen ombord, ni Stockholmare som ska flytta till Gävle Strand!

Marknadsstånden med alla prylar och pinaler har dragit vidare, i stället säljs som sagt båtar och andra havsrelaterade saker. Foppatofflorna är bytta mot flytvästar. Räkor och aioli i stället för fish and chips.

När jag besökte området under fredagseftermiddagen fanns mycket folk på plats, och Marinfestivalens förutsättningar att lyckas verkar bättre än Sommaryrans. Även om området är lerigt och stenigt ter det sig mycket roligare än Läkerol Arena med omnejd.

Kommunen, med infochefen Anna Östman i spetsen, har gjort allt för att få en stadsfest som passar bättre in i varumärket, som är lite elegantare och inte sådär bröligt folklig som Cityfesten.

Sedan återstår, förstås, att se vad besökarna gör med Marinfestivalen. De kanske inte alls har samma idé om vad som är roligt som Gävle kommun.

Kristian Ekenberg

Mer läsning

Annons