Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Akrobatik på pianot och en röst byggd för kyrkan

/

Annons

När hela stekheta Gävle översvämmas av hårdrockare under Getawayfestivalen hamnar jag i Ockelbo kyrka.

Där är det lika svalt som på amerikanska motell, halleluja! Att Sofia Källgren och Robert Wells gästar byn är det näst största som hänt i sommar efter Danne Westlings prinstitel vid giftermålet med Vickan. Att över 600 personer trängs här är också stort, det är cirka 20 procent av kommunens invånare. Ockelbo kyrkokör är också med på scenen, eller rättare sagt framme vid altaret. Det är givetvis ett stort ögonblick för den lokala kören.

Inleder med Chopin

Men inleder gör Wells ensam på flygeln med Nocturne Opus nr två för att fira Chopins 200-årsjubileum. Efter en valsig folkvisa från Rättvik där basisten Lars Risberg kompar Wells sjunger Källgren ”A rose among thorns”, filmmusik av Ennio Morricone och är det nån i Sverige som har en röst byggd för kyrkor är det Källgren.

Religiöst

Stämman, så ljus och klar, kan få en agnostiker som jag att konvertera till valfri religion. ”Hambo om bakfoten” blir närmast komisk eftersom den är totalt handklappsfientlig för publiken, fast på ett bra sätt.

Disney

Publiken jublar efter stycket där Wells gör akrobatiska krumbukter på tangenterna. Såhär fortsätter kvällen, Källgren och Wells växlar mellan varandra. Kören kommer in under ledmotivet till Skönheten och Odjuret, och med kör blir det sådär Disneygråtvackert.

Trevlig kväll

Källgren visar prov på lingvistikkunskaper, sjunger på svenska, engelska, italienska och mandarin (!).

Det blir en trevlig kväll i kyrkan, ortens prälle drar knappast så här mycket folk.

Mer läsning

Annons