Albumrecension: Zhala - "Zhala"

/
  • Zhala bjuder på en gedigen mängd hits, anser en imponerad Madeleine Hansen.

Zhalas hitstandard är hög. Recensenten Madeleine Hansen är inte besviken på den hajpade artisten.

Vid Grammisgalan ifjol intog Zhala scenen tillsammans med Robyn som sidekick. Hon fullständigt överträffade övriga artister med låten "Prophet" och sin unika karisma. Zhala benämner sin musik som "kosmisk pop", en vidd där alla referenser, uttryck och hennes person kommer till sin rätt. Pop är själva fundamentet och vilt skilda influenser skapar den säregna stil hon exponerar. Hon säger sig hitta inspiration i frihet, något som är märkbart utifrån hennes musikaliska omfång. Zhala ligger på Robyns skivbolag Konichiwa som enda artist, en kan höra likheter och att de båda inspireras av varandras väsen. 2014 släpptes singeln "Prophet" innehållandes förutom titelspåret låtarna "Slippin around" och "Efter livet". Förväntningarna på debutskivan höjdes ytterligare och nu kan en konstatera att den är exakt lika intressant som en anade på förhand. Zhalas hitstandard är hög. Det självtitulerade debutalbumet öppnas med "I'm in love". Låten inleds i housepop, via vejlat klimax som mynnar ut i ett melankoliskt outro med svulstigt slagverk. Skivans mest svängiga låt späckad med delikat detaljrikedom. Trots svårslaget intro dukas en gedigen mängd hits upp på rad. Låten "Horoscope" med djup bas släpandes med svepande sång, orientaliska vibbar med en vadderad refräng som sluter upp med diskopukor i änden. "Aerobic lambada", där textraden "don't force me when I'm not exited" sjungs upprepande och lägger ett poppigt skimmer över trancebeatet i grund. "Prophet" sticker ut med marscherande beat och livliga syntar som via en Kleerup-aktig housebrygga återkommer i tempoökningar som gör en helt vild av eurotrancevibbar. Förutom pop passande för dansgolv finnes också dynamiska nedväxlingar sprungna ur 90-tals r'n'b och mörk electro med fantastisk sånguppvisning. Lovande!