Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Backyard Babies tar revansch!

/

Backyard Babies var nära att knäckas. Med nya skivan tänker Nässjös rockkungar ta revansch efter år av skivbolagsstrul.
– Vi var riktigt ”dekiga” ett tag, säger gitarristen Dregen, 35 år.

Annons

Med snart 20 år i karriären är Backyard Babies tillbaka. I augusti släpper bandet sitt sjätte album, deras första självbetitlade, och framöver väntar både folkparksgig och turnéer i Europa, Japan och Australien.

– Den här plattan är essensen av Backyard Babies. Take it or leave it, säger ene gitarristen Nicke Borg.

– Det känns som en nystart. Vi är redo för 20 år till. Så länge vi känner att det ska bli kul att säga ”Hello Sydney” en gång till, så fortsätter vi, menar låtskrivarpartern Dregen.

”Vår lägsta punkt”

För några år sedan såg läget desto mörkare ut. Backyard Babies gick in i en kreativ kris i samband med 2006 års ”People like people like people like us”, en skiva som bandet stressade fram enbart för att komma ut och spela.

– Vår lägsta punkt i karriären. Skivbolaget lyckades inte sälja plattan, samtidigt bröt vi med managern som vi hade haft i över tio år. Det var alltifrån rättegångar till pengaproblem... Man spelade inte för att det var roligt, man jagade bara pengar. Vi blev psykiskt trötta, säger Dregen.

Men till skillnad från de gamla polarna i Hellacopters, som gör sin avskedsturné i sommar, valde Backyard Babies att kämpa vidare.

”Mer riffbaserad”

– Det låter klyschigt, men motgångar gör oss starka. Hade vi slagit med första plattan 1994 och sålt miljoner, då hade vi troligen inte suttit här i dag. Vi behövde jobba i uppförsbacke, det blir bra låtar av det, säger Nicke Borg.

”Backyard Babies” spelades in under 90 intensiva dagar i vintras, med Jakob Hellner (Rammstein med mera) som producent. Nicke Borg, Dregen och trummisen Peder Johansson delade på låtskrivandet och Dregen tycker att skivan fångar bandkänslan bättre än någonsin.

– Den är mer riffbaserad än tidigare. Vi är inga individuellt skickliga stjärnmusiker, jag vet en miljon saker som är roligare än att sitta och öva på skalor, säger Dregen.

Efter skivbolagsdebaclet bröt bandet med Sony BMG och nya plattan släpps i stället på deras egna bolag Billion Dollar Babies, vilket innebär en annan konstnärlig frihet. Förstasingeln bär exempelvis den något provocerande titeln ”Fuck off and die”.

– Det är en rätt positiv text egentligen. Jag försöker bättra på min ljusa sida, så titeln syftar till min mörka – inte till publiken, säger Dregen.

Nils Johansson/TT Spektra

Mer läsning

Annons