Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dilbas nya direkt till reklam

/
  • Dilba tar det

Dilba specialskrev låten "Easy" till en reklamfilm. Nu förknippas hennes musik med en av landets största butikskedjor. – De säljer inga droger, liksom. Och värdet av marknadsföringen motsvarar miljontals kronor, säger Dilba.

Annons

Ni hör den dagligen i de kommersiella tv-kanalerna – Dilbas tillbakalutade, akustiska popmelodi "Easy". Genom att placera låten i en reklamfilm för en stor svensk butikskedja har hon skapat en av sina mest populära låtar sedan genombrottet med "I'm sorry" för över tio år sedan.

– När jag uppträdde i TV 4:s "Sommarkrysset" satt folk och sjöng med trots att jag aldrig har framfört "Easy" tidigare. Då förstår du vilken fantastisk marknadsföring det innebär, säger Dilba.

Att svenska artister hörs i reklamfilmer är inget nytt. I det flesta fallen rör det sig dock om färdigskrivna låtar som därefter blir påtänkta för andra kommersiella syften.

I Dilbas fall handlar det om ett rent beställningsjobb.

– Ja, jag blev tillfrågad om att skriva låten till reklamfilmen. Och varför inte? Det är ett hederligt varumärke. Hade jag varit en blondin med blå ögon skulle det ha blivit för gulligt, nu är jag mer en exotisk fågel i sammanhanget, säger Dilba.

 

Är det inte synd att folk förknippar låten mer med butikskedjan än med Dilba?

 

– Det vore kanske trovärdigare av mig att svara ja på den frågan. Men ärligt talat, att låten hörs i en kampanj betyder inte att folk glömmer bort artisten. Jag tror att man underskattar folk, om man tänker så, säger Dilba som också har sålt ett okänt antal exemplar av singeln till butikskedjan, så att de kan skänka bort den till sina kunder.

I skuggan av skivbranschens kris söker Dilba även andra sätt att sprida musiken på, bland annat i samarbete med ett bolag specialiserat på digital nedladdning. Något nytt album är inte inplanerat, däremot hoppas Dilba på fler reklamlåtar.

– Som artist i dag måste du vara intresserad av både det kreativa och att faktiskt sälja produkten, säger hon.

Mer läsning

Annons