Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Helt fel plats för Florence Valentin

/
  • Miss-anpassad. Och denna känsla av                                 missanpassning är den känsla som får ringa in hela konserten. Foto: Gabriel

Det här är ingen kritik till ett band, det här är en kritik till ett sammanhang. Där två världar studsar ivrigt mot varandra, utan att för den delen mötas.

Annons

 

Florence Valentin hade inte kunnat göra sitt jobb bättre. De levererade så väl hits som mer dolda bitar med samma glöd och tajta samspel. Samma svettiga ihärdiga Love Antell. Med politiska texter, som dock föll bort i ett myller. För det kan tyvärr bli så med band som så tydligt vet vad de vill säga. När texten försvinner i ett stimmigt konserttillstånd så blir deras uppsåt inte fullt så tydligt och meningen med musiken känns en aning diffus. Som när Love levererar nyheten att de i Stockholm ska skjuta och elda upp de allt för många vilda kaninerna, då jublar publiken?! Och fortsättningen på anekdoten och tillägningen till nästkommande låt blir krystad. Missanpassad. Och denna känsla av missanpassning är den känsla som får ringa in hela konserten.

Men det är ändå utifrån den känslan som Florence Valentin hämtar sin inspiration. De står på dem utanförs sida. Så starkt att de själva hamnar lite utanför. På sin egen spelning. Just här. Och då spelar det liksom ingen roll hur unika de är med sina punkigt uppkäftiga låttexter och fullständiga iver på scen. Konserten blir ändå en smula avslagen.

Det blir dock vissa ljuspunkter när radiohits som ”Spring Ricco”, ”Upp på sociala, ner på systemet” och ” Pokerkväll i Vårby Gård” spelas. Men även om dessa stunder glimmar så är det för få.

Så ta nu det här som den konsertrecension det är. I ett sammanhang. På en plats. Inte som ett fullständigt betyg för Florence Valentins musikaliska precision. För den går då inte av för hackor. Marie Björk

Mer läsning

Annons