Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Love är så mycket mer än "Så mycket bättre"

/

En förväntansfull skara människor tjoar glatt framför scenen “Kakel” på Konserthuset när Love Antell äntrar podiet. Att det rör sig om en nyförälskad publik som under hösten följt “Så mycket bättre” kan en anta men det är inte helt korrekt då jublet är som tätast då han framför sina egna alster.

Annons

Antell med band, Johanna Asplund från Sahara Hotnights på bas bland andra, inleder med låten “Europa”. Det är en något tyngd folkpoppig melodi som textmässigt behandlar en utopisk världsdel där ingen bryr sig om kulturell bakgrund, där alla är lika inför varandra och där allt är möjligt. En låt som summerar Antells uttryckta politiska idealism väl. Sången för tankarna till en ung Thåström trots att den peppade poprösten från hans tidigare karriär då och då gör sig påmind.

Iklädd nyinförskaffad t-shirt med Joe Hill-tryck gläds han åt hur Gävle minns fackföreningsaktivisten och protestsångaren i form av ett museum. Han uttrycker att det fortfarande är viktigt att vi arbetare håller ihop för att få våra rättigheter tillgodosedda, varpå publiken applåderar instämmande.

Senare berättar Antell om den förening som snortar Joe Hills överblivna aska till åhörarnas fnittrande förtjusning, han ger ett jordnära intryck och skapar god stämning. Kvällens första tolkning är “En av oss kommer dö ung”, en låt med personlig prägel och som skriker svensk pop, något som också stämmer in på “Lyckoland” trots att just den saknar identitet.

Antell varvar dessa något sega tolkningar med låtar från nya skivan “Barn av Amerika” samt äldre poppunkiga låtar såsom “Gatorna tilhör oss”, “Upp på sociala, ner på systemet” och “Underhåll oss” till publikens märkbara belåtenhet. Kvällens första extranummer är “Tommy tycker om mig”, en låt som dessvärre inte går att rädda från sin ultimata meningslöshet men följs av den peppade Florence Valentin-hiten “Pokerkväll I Vårby Gård”.

Mer läsning

Annons