Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

MUSIK: Kelelas poppiga r'n'b-ep lovar mycket inför debuten

/

Annons

För några år sedan hände det någonting med den alternativa r'n'b-scenen. Efter att killar som The Weeknd, Drake och The-Dream förvandlat genren till drogfylld självömkan klev nya röster in och tog plats. Banks, FKA Twigs och Los Angeles-baserade Kelela var bara några av de som gav r'n'b:n välbehövligt liv och en blick fäst högre än sin egen navel. Banks ”Goddess”-skiva tog henne ut på världsturnéer och Twigs, trots en ganska svag debutskiva, förblev de kreddiga kritikernas kelgris. Kelela landade ingenstans. Sedan debut-mixtapet ”Cut 4 U”, som letade sig in på brittiska The Guardians årsbästa-lista, har hon hållit en relativt låg profil med undantag för en enstaka singel och några gästspel.

"Hallucinogen” är tänkt att vara språngbrädan mot den riktiga debuten som planeras till våren 2016. Ep:n är poppigare än vad Kelela tidigare släppt ifrån sig. Detta trots att två av de sex spåren, ”Hallucinogen” och ”A Message”, är producerade av avantgarde-producenten Arca. Trots de poppigare produktionerna känns låtarnas klimax mer designade för introverta lyssningssessioner snarare än dansgolven. På ep:ns absolut bästa spår, den Aaliyah-osande ”All the way down”, omfamnar Kelela helt och fullt den nya poppigare sidan av sig själv. Över DJ Dahis avskalade beat behandlar hon de regler som omgärdar och kommer med att vara i ett förhållande – popälskaren i mig njuter. Lyckas hon hålla samma nivå på den stundande skivan som på ”Hallucinogen” så kommer hon att älskas av både publik och kritiker, något som hennes genrekamrater misslyckats med.

Mer läsning

Annons