Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Överraskande rockig Carola

/
  • Ballader och rock’n’roll. Carola överraskade med en betydligt mer varierad musikshow än förväntat. Här bjöds förutom soul och gospel även riktigt ösiga Elvis-rockare.Foto: Annakarin Björnström

Annons

Turnépremiär ute på den svenska landsbygden! Här i Gävle!

Det här är ju något av ett hjärtevärmande drömprojekt för sångfågeln från Norsborg. Carola hyllar sina föräldrar och deras musiksmak, hennes pappa diggade Elvis Presley och hennes mamma diggade Barbra Streisand. Så självklart ligger de här låtarna Carola varmt och genuint om hennes hjärta, det känns inte ett dugg som en uttänkt produkt.

Själv har jag inte sett Carola sedan halva plutonen plankade in på parken i Östersund under hennes Främling- och Tommy Tycker Om Mig- period. Det är ju ett tag sedan. Nu slipper jag kravla in genom ett hål i ett staket, ikväll är den röda mattan utrullad turnépremiärkvällen till ära. En gigantisk projektionsduk framför scenkanten visar en kortfilm, hopklipp från familjefilmer, succén i Hylands Hörna och sångframträdanden åratal före Främling.

Sedan: PANG! ”Suspicious Minds”. Att öppna konserten med en av Elvis allra bästa låtar är kaxigt. Kompbandet ser New York-coola ut, lite Blondieaktiga och Valbos Jocke Backman trakterar gitarren. Gävlepubliken gillar det här, en rockig Carola i svart skinnstass. Efter den rockiga inledningen är det klädbyte till silverglittrande aftonklänning. Då vet man instinktivt att det är dags för Streisandballader. Och visst, Carola har en finfin röst i sånger som ”A Woman In Love”, ”Evergreen” och sängkammarsoulduetten ”Guilty” med körsångaren Johan Westerberg som även har producerat Carolas dagsfärska album.

Men oj vad det märks i kväll att Gävle föredrar rock’n’roll framför ballader. I de rockiga låtarna, vare sig det är Presley eller Streisand, släpper Carola loss ordentligt, blir lekfull och spontan. Lekfullheten visar sig också när hon bjuder på sig själv, stapplar runt på rullskridskor ungefär lika bra som Bambi på hal is, och samtidigt sjunger Happy Days Are Here Again. Stjärnan bjuder upp Gävlepubliken till dans på scenen under ett Elvismedley, men typiskt nog är det bara fyra tjejer från Falun som vågar sig upp. Och när Carola försöker få publiken att sjunga allsång i Love Me Tender händer... ingenting. Ursäkta, vi kan vara lite trökiga här i stan ibland. Under Always On My Mind är hon ute i publiken och sjunger och kramas, det är ju trevligt.

Under kvällen får jag också äta upp min felaktiga spådom att Carola bara kör soul- och gospel-Elvis på den här turnén. I äkta 50-tals rocksättning sjunger hon ”It’s Alright Mama”, ”Blue Suede Shoes”, ”All Shook Up” och massvis med riktigt tidig Elvis. Streisandavslutningen med en rykande discoexplosion med ”Enough Is Enough” och sedan det ensamma pianot i ”The Way We Were” är totala motpoler som visar vilken kontroll Carola har på sin röst. Och tacksamt nog var det nästan inga frikyrkovibbar under kvällen förutom lite Glory, Glory Hallelujah nån minut. Premiärnerverna verkade spöka nån enstaka gång för bandet, nåt enstaka spelfel smög sig in, men Carola verkar inte ha några premiärnerver alls.

Och faktum är att det lät så in i helvete bättre än när jag hörde henne i Östersund 1984.

Mer läsning

Annons