Recension: Backyard Babies

/

Uppehållet på fem år har varit nyttigt för Nässjö-rockarna.

Denna rockkvartett grundades i Nässjö 1987 och drygt tjugo år senare, 2009, kom beskedet om ett uppehåll på obestämd tid. Det blev fem år ifrån varandra – och det verkar ha haft önskad effekt. Det känns som att det finns en helt ny glöd och motivation hos dem som band nu, istället för den där matta tröttheten som fanns före pausen. Idag går de definitivt inte på sparlåga, utan det är plattan i mattan från start med singelsläppet från i våras, ”Th1rt3en or nothing”. Och jag får intrycket av att publiken har saknat dem, för det klappas ordentligt under låtar som ”Brand new hate”, ”Abandon”, ”Ghetto you” och ”A song for the outcast”. Sen tar Dregen av sig på överkroppen och det jublas naturligtvis även åt detta. Samme Dregen ska därefter trigga igång hela publiken att klappa och det görs självklart med att kalla folk för synthare, ett väl beprövat knep som uppenbarligen fungerar varenda gång. Sedan växelsjunger Dregen och Nicke Borg ”Star war” och jag inser att jag hade glömt hur snyggt deras röster faktiskt låter ihop.

Men det går inte att låta bli att tänka att det känns lite otacksamt mot basisten Johan Blomquist – han hamnar alltid lite i skymundan. Detta trots att han verkligen gör sitt allra yttersta och springer omkring på scenen hela tiden. Men det blir liksom oundvikligen Nicke och Dregen som får allt fokus ändå, eftersom de har så mycket personlighet (och grymt snygga scenposer) som gör att de tar och får plats. Nya plattan ”Four by four” släpps den 28 augusti och det ska bli riktigt spännande att höra om uppehållet har påverkat även studioarbetet på ett positivt sätt.

Som avslutning bjuder de på sin i mina ögon bästa låt, tillika en grymt bra konsertavrundning – ”Minus celsius” och publikens jubel är näst intill gränslöst. Det råder inga tvivel om att Backyard Babies verkligen är tillbaka där de hör hemma: på scenen. Välkomna!