Recension: Blaze Bayley på Folkets Hus

/

2001 såg jag en utslagen Iron Maiden-sångare kämpa mot tusentals fans förakt. Det var som om de unisont hade bestämt att syndabocken från Iron Maidens två minst framgångsrika album skulle få arbete i en konstant uppförsbacke. Men med hårt arbete och fast beslutsamhet reste han sig på 9 för att sedan slå knock out på publiken i Stockholm. Albumet han promotade då var ”Silicon Messiah” (2000) och konserter var en 45 minuter lång uppvisning i heavy metal.

14 år senare ser jag honom återigen promota samma album med en fortsatt outtröttlig intensitet och glöd. Det dröjer mindre än tio sekunder in i den inledande ”Born as a stranger” innan Blaze Bayley kastar sig över Sandvikenpubliken med en frenesi som få andra musiker kan matcha. Dessvärre är bandet långt ifrån det samma som då. För i bandet Blaze Bayley har det varit både korsdrag och fan vet allt. Medlemmarna har kommit och gått och i dag består kompbandet av medlemmar ur det brittiska bandet Absolva – som förvisso gör ett godkänt jobb – men inte på långa vägar smäller lika högt som killarna som lirade på plattan.

Nog för att det inte är mer än en petitess i sammanhanget då ingen i publiken bryr sig om bandet utan samtliga blickar är vända mot Blaze galet stirrande ögon. För är det någonting som han kan är det att få publiken att känna sig speciell och utvald. Med svettiga björnkramar eller rena brottargrepp låter han fansen längs kravallstaket veta hur tacksam han är över att just de har kommit för att höra honom. De han inte når att omfamna spänner han ögonen i och till slut är det bara att släppa alla tankarna på fredagens jobb och ge sig hän musiken. I närmare två timmar blandar han friskt ur karriären och absolut bäst gensvar får han i starka ”The Clansman”. Där uppstår en kraft så ärlig att till och med Steve Harris borde vara avundsjuk.

Iron Maiden-sångare på 15-årskalas i Sandviken