Recension: Diggiloo i Högbo Bruk

/

Sensommarkvällen är varm och solig, när årets Diggiloo-turné, den trettonde i ordningen, gästar Högbo Bruk med sin näst sista föreställning.

Björn Kjellman är kvällens konferencier och föreställningens komiska motor, något som han sköter med den äran. På ett prestigelöst sätt och med stor självdistans roar han oss som fransk schlagersångare med allsång på franska, elitgymnast på bygelhäst med galet kroppsspråk och i många andra roller under kvällen.

Den stjärnspäckade ensemblen består av elva artister, fem män och sex kvinnor. Där ingår trumpetaren Magnus Johansson, som när han inte framträder solistiskt spelar i den nio man starka orkestern under ledning av Emanuel Norrby. Magnus Johansson har en fantastisk ton och imponerar framför allt på höjden. Han lyckas förmedla känslor med sitt spel och det är säkert därför som båda hans solonummer belönas med stående ovationer av publiken.

I övrigt består ensemblen av starka sångsolister med stor scenisk närvaro, som alla vet hur man fångar en publik och behåller dess intresse. En rolig sak med Diggiloo är att artisterna även backar upp varandra, som när Charlotte Perrelli plötsligt dyker upp som gitarrist och körsångerska i Martin Stenmarcks ”Sjumilakliv”. Och oavsett om de körar eller agerar bakgrundsdansare, så gör de det med samma energi och glädje som när de själva står i centrum.

Föreställningen vill ta med oss på en musikalisk berg- och dalbana och det lyckas den verkligen med. Alla framför förstås sina egna stora hits, men gör också covers på andra artisters låtar, alltifrån Elvis Presley till Taylor Swift. Däremellan får vi lite allsång och en dikt av Tomas Tranströmer, så nog finns här något för alla, precis som det är tänkt. Till detta ska läggas att produktionen är påkostad och snygg, vilket inte alltid är fallet när det gäller sommarturnéer, men här får numren sin rätta inramning och vi i publiken bjuds på lyx, flärd, humor och värme i den härliga sommarkvällen.