RECENSION: Hellre punk med Mimikry än schlagerfestival med Frans

/
  • Mimikry från Dalarna rockade loss på lördagskvällen för de som valde att skippa Eurovision.
  • Med i bandet finns bland annat Hjalle och Heavy som i slutet av 90-talet var med i tv-programmet På Rymmen.
  • Bandet Desertörerna värmde upp publiken inför Mimikrys entré.

– Jag håller på Leksand, vrålar sångaren Hjalle i Mimikry och får ett jubel tillbaka av Gävlepubliken, då har man scenen i sin hand.

Det är lördagskväll, cruising av det vilda slaget på stadens gator och eurovisionsschlager på dumburken. Men det finns alltid partysugna som vill ha ösig rockmusik och det finns i överflöd denna kväll.

Första bandet ut är Desertörerna som ger oss framför scenen kompetent rock, det är fyra snart medelålders män som verkar ha riktigt roligt på scenen, nya låten ”Ammunition” tänder upp publiken rejält. Sedan paus innan Mimikry från det stolta Dalarna äntrar scenen. Ni som kommer ihåg Hjalle och Heavy återfinner dem i detta band som sångare och batterist.

De firade 20 år 2015 och har precis släppt ny skiva men de är inga gröngölingar. Golvet framför scenen fylls snabbt av en hängiven publik som sjunger med i låtarna. Detta är riktigt bra punkrock med hederliga, upproriska texter. Textraden ”Här finns inga vackra människor, här finns bara jag” verkar som ett svar på televisionens förljugenhet som pågår, parallellt.

Rytmsektionen med Heavy Stentäpp och Mia Mästerbo på bas punktar in takterna som ett pålverk, riktigt imponerande. ”Alla Sover” är en skönt melodiös låt som visar en mjukare sida men sedan är det pang på rödbetan igen. Den gamla 60-talslåten ”Streets of London” heter i detta bands version ”Ett annat Sverige” med tänkvärd text, mitt i värsta larmet. ”En flicka som är stark” utlöser en stark allsång från främst den kvinnliga delen av publiken.

Sista låten ”Var sover du i natt” skulle varit en bra raggningsreplik men jag är en något överårig punkare så det blir att gå hem med en tacksamhetens tanke att Dalarna ligger så nära oss. Där mullrar upproret fortfarande dovt och skapar sådana här band som innehar båda attack och finess, samtidigt.