RECENSION: Julkänsla med Weeping Willows i Gävle Konserthus

/

20-årsjubilerande Weeping Willows kramar ut ännu en turnévända med sin hyllade julskiva från i fjol. Och Gävle verkar gilla den eftersom lördagens två föreställningar är utsålda.

Men det är inte bara konserthusets stolar som är fyllda av människor. Även scenen kryllar av musikanter under denna matiné. Vi kommer under konserten att få höra allt från fiol och dragspel till synt och trumpet. Weeping Willows är bland annat flankerade av Per "Ruskträsk" Johansson samt den Sjöströmska stråkkvartetten. Alla är klädda i svart. Det enda som egentligen lyser julrött är strålkastarljuset.

Sångaren Magnus Carlson önskar alla en god jul. Han lovar sedan att blanda upp jullåtarna med vanliga Weeping Willows-låtar. Han menar att det inte spelar någon roll, "för de låter ju också som jullåtar".

Och visst ligger det något i det. Weeping Willows storslagna och sentimentala sound, här ackompanjerat med stråkar och blås, är lätt att applicera på julmusik. Även teman som bandet brukar behandla – som kärlek och längtan – går att hitta i jullåtarna som Weeping Willows framför i kväll. Det handlar om covers hämtade från en ovanligare del av den anglosaxiska julmusikkatalogen.

I eftermiddag får vi bland annat höra Stevie Wonders upplyftande "Someday at christmas", Bee Gees fina "First of may" och Willie Nelsons bitterljuva julballad från 1963, "Pretty Paper". Magnus Carlson sjunger alla låtar på ett imponerande sätt. Hans röst är slående stark. Och det slår mig under konserten hur uppfriskande det ändå är med udda jullåtar.

Men mitt i allt detta behagliga och ljuva står på ett sätt allt samtidigt still. Denna bataljon av musiker på scenen rör sig i princip inte ur fläcken under hela konserten. Det görs inga scenbyten. Det framförs inga mer avskalade nummer. Tyvärr skapar det en helhet som är en aning statisk och odynamisk. Då spelar det ingen roll hur ljuva jultonerna som rullas ut än är.