RECENSION: Kompromisslösheten gör Silvana Imam unik

/

Silvana Imam är en naturkraft. Sedan hon för snart två år sedan slog igenom med EP:n "Svär på min mamma" har ingen annan artist väckt så starka känslor hos sin publik.

Tillsammans med sitt skivbolag "Respect my hustle" nominerades hon/de till hela 13 stycken Grammis. Silvana Imam i kategorin årets artist. Trots att det idag finns många politiska rappare i Sverige finns det ingen som kan få sin publik att känna så stark gemenskap som Silvana. Fråga de som alltid står längst fram på hennes konserter och skulle gå genom eld för henne.

Lördagskvällen i Gävle är sjätte gången jag ser henne på kort tid men jag har långtifrån tröttnat. När hon vänder micken mot publiken står de redo och vräker ur sig slagorden. Att se Silvana Imam är en upplevelse. Vägran att kompromissa i både text och framförande i kombination med den position hon idag har gör henne, tillsammans med Mattias Alkberg, unik i Sverige.

Det är 2015 års gospel, passar det inte är det bara att gå därifrån. Visst, hon predikar ofta för en redan invigd kult men vad är det att klaga på? Hon säger att hon gör det för "er som står på barrikaderna NU, er som skriver texterna NU". Till de som formar framtiden. Uppbackad av dystopiskt bombastiska beats kräver hon pengar av kungen, snor din tjej och ber de som inte klarar av hybrisen att försvinna därifrån.

Det unika sitter i pondusen. Hon fullkomligt kräver att de som närvarar lyssnar ordentligt bara genom sättet hon för fram sina texter. Spelningens bästa låt, "Tänd alla ljus", får publiken i extas. "Jag dör för dig", balladen till flickvännen Beatrice Eli, spränger gränser för vad en kärleksballad egentligen ska vara. Den enda låt som tyvärr aldrig riktigt flyter, vare sig i studion eller live, är senaste singeln "Knark". Refrängen känns stympad och saknar den direkthet som annars är Silvanas signum. Med tanke på hennes tidigare projekt finns det dock ingen anledning till oro inför kommande albumet.

Apropå Grammisgalan. Nyligen råkade galans PR-byrå, genom årets blunder, twittra ut årets vinnare. Priset till årets artist? Det gick till Silvana Imam. När P3-guldgalan om några veckor delar ut sina priser skulle det förvåna mig om hon inte också plockar hem Guldmicken. Priset för Sveriges bästa liveartist.