Recension: Publiken lyfte The Kristet utseende

/

Under 90-talets sista halva var det svårt att undgå The Kristet Utseende. Alla kanske inte kände till musiken men namnet slank sällan förbi obemärkt. I min umgängeskrets under den här tiden var The Kristet Utseende anmärkningsvärt populära och deras provokativa musik förknippar jag med alla upptåg tonåren tog mig runt på. Jag var lite osäker på vad jag skulle förvänta mig när jag begav mig till Riot Rockbar i Sandviken denna kväll.

Gävlebandet Rebel Collective öppnar kvällen med sin smutsiga hillbilly-metal. Bandet behöver ingen närmare presentation då de figurerat i den lokala musikscenen länge, men de är aktuella med Ep:n "Dead or Alive" som släpptes i veckorna. Bandet levererar självsäkert och rutinerat, det enda som saknas är en gungstol och en hagelbössa för att lyfta konsertupplevelsen.

Sedan är det dags för huvudakten, ordkonstnären och frontmannen Pastor Fahlberg bjuder upp till dans. Första låten ut är "Bomb!" som snabbt går över till "Bärs som bärs", ribban är lagd och publiken är inte blyga med sin entusiasm. Men snabbt tycker jag mig se att det är just publiken som är står för energin ikväll. Jag uppfattar ett ofokuserat band som fumlar lite men när väl låtarna kommer igång blir ingen besviken. De flesta låtarna är signerade 90-talet, allsången och testosteronstressen är ständigt närvarande genom hela spelningen. Nästan hela "Sug och Fräls" Ep:n betas av och jag ler för mig själv när "De Gröna Svamparnas Syra-man" får vara med på spellistan ikväll. Det märks hur bundet bandet är till sina tidigaste alster. Ett band som The Kristet Utseende blir lätt låst vid en specifik tidsperiod vilket dom är medvetna om då det spelas väldigt få nya låtar. Men Pastor Fahlberg ska vara nöjd, han har en trogen församling långt utanför Hälsinglands gränser som följer honom i vått och torrt.

Minnena är många och jag ler stort flera gånger, men roligare än så blir det inte. Jag tycker låtarna går lite för långsamt och spektaklet The Kristet Utseende känns kraftlöst. Kanske har jag svårt att skilja på nu och då, eller så har jag bara blivit tråkig.