RECENSION: Sockrigt och gemytligt med Amanda Bergman

/
  • Amanda Bergman gästade konserthuset på fredagskvällen.

Det är packat med folk. Amanda Bergman, vars musik jag först mötte och blev betagen av under hennes period under namnet Idiot Wind, börjar bli folkkär tror jag.

Det är inte alls ett mysterium. Hennes röst kan lyfta den tyngsta avgrunden av skräpmusik, kan jag tänka mig. Det är inte alls skräp i kväll, det är sångburen rak indiepop som lyfts, spretar och karaktäriseras av Bergmans drömmiga stämma. Det finns ett säreget fritt uttryck i hennes röst som vi alla i lokalen bäddas ner i och gosar med under hela konserten.

Jag tänker att mycket låter influerat av powerballader under 80-tal i indieformat. Som om musiken skulle forma händelseutvecklingar i ett episkt romantiskt kriminaldrama från den tiden fast avskalat. Mer svenskt. Amanda Bergman är från Dalarna, vilket i mitt huvud format hela hennes musikaliska uttryck. Jag tänker mustigt landskap, naturnära, vårskrik – att skräna känslor i det ostörda. Mycket låter likadant, sockrigt och gemytligt men ändå med en känslosam tyngd, en livfull melankoli.

Bergman ackompanjeras av fyra skickliga musiker som alla tillför lika mycket till helheten. Längtande gitarrslingor, flytande synt och markerande och drivande djup bas som förstärker den dova djuphet som ständigt är närvarande i sången. Bergman är en del av bandet Amason vilket hyllades som ett av förra årets bästa svenska band, inte minst av Grammisjuryn, men i denna turné representerar hon bara sig själv och sitt debutalbum Docks. Det påminner mycket om Amason men är mer fokuserat och kanske mer personligt, åtminstone är det en känsla som infinner sig. En ärlighet som levereras med en trygg bröstkorg.

Amanda Bergmans röst är så slät, jag vill att hon ska bädda ned mig och väcka mig varje dag för att harmonisera min vardag. Hennes scenuttryck är att sprattla med hela kroppen till tonerna – eller som en man på vägen från konserten sa till sitt gäng – vad har hon för diagnos?