Recension: Status Quo

/

Status Quo är piggare än vad ryktet säger, trots att avslutningen kunde varit bättre.

Det är inte bara på pappret som britterna Status Quo framstår som en katt bland hårda hermeliner. Huruvida det är ett smart försök att locka till sig länets äldre rockare eller en enda lång ölpaus för de yngre låter jag vara osagt. Men nog är det en betydligt roligare syn att se när Status Quo kliver på scenen än när de kliver av den. Många är de i skaran av folk som nöjer sig med att bara se en skymt av boogierockarna. Kanske för att någon förälder lagt in ett gott ord om dem? Inte ett dugg förvånande ska det tilläggas, bandets ålder – 53 år – är betydligt högre än vad den gemene festivalbesökarens är.

Under de 75 minuter bandet har till sitt förfogande rockar de dock betydligt hårdare än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig. I min värld är treackordsrockarna inte mer än en parantes och de låtar jag verkligen känner igen är en handfull. Ändå står jag där och trampar i takt till låtar som inledande ”Caroline” och tunga ”Rain”. Störst och starkast respons får givetvis bandets cover på ”In the army now”. Där förenas så väl gammal som ung festivalbesökare. Mäktigt är bara förnamnet. Vad jag däremot trodde skulle vara betydligt mäktigare är avslutningen med ”Whatever you want” och covern på John Fogertys ”Rockin' all over the world”. Känslan av en dag på jobbet är trots den korta speltiden uppenbar. Kanske har det att göra med att de själva vet hur pass felplacerade de är. Som bokning till Furuviksparken hade Status Quo fungerat ypperligt och parken hade fått sätta lapp på luckan. Men här på en i överlag hård festival framstår Francis Rossi (sång, gitarr), Rick Parfitt (gitarr, sång) och John ”Rhino” Edwards (bas) mest bara som tröttare än vad de egentligen är. Men som jag sa, jag står ändå där och trampar i takt så gott som under hela spelningen. För visst krävs det någonting som triggar reptilhjärnan lite extra mycket för att det ska ske?