RECENSION: The Haunted har blivit mer kött och potatis

/

En jävligt kall dag i januari 2005 lirade The Haunted i Gävle – mig veterligen – för första gången. Jag var där och jag var missnöjd och inte alls så imponerad som jag borde ha varit. Tusenkonstnären Peter Dolving (ex-Mary Beats Jane) gjorde ingen vidare sånginsats och fan vet var han hade tankarna den kvällen. Det är väl också det som genomsyrat hans båda eror i bandet. Det har spretat. Rejält.

Med den nygamle sångaren Marco Aro (sjöng tidigare i bandet mellan 1999-2003) tillbaka i bandet sedan 2013 är The Haunted nu i en helt annan klass. De är inte längre ett band där frontmannens dagsform kan skifta från högt till lågt under en och samma spelning. Med Marco i bandet är allting mycket mer kött och potatis. Så även i kväll. Må så vara att han inte har samma intensiva personlighet och höga toppar som Peter. Men det han har – en jävla massa pondus och självdistans – vägar upp det hela med råge. Munlädret går i ett och det syns att han trivs med vad han gör.

Då bandet själva säger sig enbart köra dansbandspelningar nu – enbart helggigs för de ovetande – blir varje spelning nu så mycket mera betydande. Det märks i synnerhet på gitarristerna Patrik Jensen (Witchery) och Ola Englunds (Feared) frenetiska riffande. Sällan har någonting så utomordentligt tajt befunnit sig på GHK scen. Utan större ansträngningar växlar de så väl solon som lead med varandra utan att missa en endaste betydande ton.

Låtmässigt är kvällens gig en salig blandning mellan gammalt där endast de tveksamma plattorna ”Versus” (2008) och ”Unseen” (2011) får se sig ignorerade. Med all rätt å andra sidan. Det kvällens publik vill ha är inte experimentellt utan mer rakt på. Så som i exempelvis den alltid lika lysande ”99” eller hiten ”All against all”. Som styvast blir det dock i thrashsmockorna ”Hollow ground” och ”Bury your dead”. Det är inte bara Marco som är drypande svettig efter sådana urladdningar.