Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandén: Visa att du är en av #66procent

/
  • Ace Wilder och Robin Bengtsson på scen efter att bidragen Don't Worry och Constellation Prize gått vidare till final efter den första deltävlingen i Melodifestivalen 2016 i Scandinavium i Göteborg på lördagen.

KRÖNIKA

Annons

Måndagens tittarsiffror talade sitt tydliga språk: Sverige är ett splittrat land. Förra lördagen gjorde 3 271 000 svenskar det gemensamma valet att slå på tv:n för att se den första deltävlingen av årets Melodifestival.

Att tittarsiffrorna skulle vara så höga var väl egentligen väntat – förra året sågs den första deltävlingen av 3 383 000 tittare. Ändå blev det återigen en chock för många av oss när resultatet stod där svart på vitt: SVT:s Melodifestivalen är ett av de mest sedda programmen i Sverige. Hur kunde det gå så här långt?

Trots att tittarsiffrorna är något lägre än i fjol så innebär det fortfarande att 34 procent av Sveriges befolkning såg den första deltävlingen. 34 procent! Men med sådana tunga och tydliga siffror så kan det vara värt att påminna om att vi faktiskt var över sex miljoner svenskar som valde att inte se den första deltävlingen i Melodifestivalen. Man kan ju annars lätt få känslan att precis varenda tjomme från Smygehuk till Treriksröset bänkade sig framför spektaklet på lördagskvällen.

Jag skulle dock inte vilja gå så långt, som många andra gjort, som att påstå att en tredjedel av Sveriges befolkning verkligen är trogna Mello-fantaster. Programmets framgångar ska ses i ljuset av de senaste årens allt större mediefokus på Melodifestivalen och det grupptryck det innebär när "alla andra" tittar.

Dessutom får nog mångas val att slå på Melodifestivalen ses som en missnöjesyttring, de konkurrerande tv-kanalerna erbjuder inte några vidare bra alternativ. Samtidigt som första deltävlingen sände TV3 komedin "Snuten i varuhuset", TV4 tv-serien "Torpederna" och SVT2 kontrade med "Kulturstudion" samtidigt som Melodifestivalen. Det säger sig själv att detta inte är några alternativ som går hem i stugorna.

Om de konkurrerande kanalerna fortsätter på samma inslagna väg riskerar tittarsiffrorna för den andra deltävlingen bli lika höga som den första. Jag tror att det är fel väg att gå.

Tv-kanaler, artister och arrangörer måste istället bli bättre på att förmedla att det finns andra, bättre alternativ därute en lördagskväll i februari.

Det kanske också är dags för oss andra att höja våra röster och bjuda in de 34 procenten på våra lördagsaktiviteter. Vi är faktiskt 66 procent av befolkningen som stod emot frestelsen och sa nej till skamlöst medryckande refränger, glittrig scenklädsel och bedrövlig pausunderhållning. Två tredjedelar av befolkningen gillar fortfarande annat.

Jag är stolt över de 66 procent som inte slog på Melodifestivalens första deltävling i lördags. Tillsammans är vi #66procent!

Visa att du är en av dem – med hashtaggen #66procent.

Läs allt om Melodifestivalen här.

Mer läsning

Annons