Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stilkameleonten Madonna till Sverige

/
  • STILIKON. Sverige-aktuella Madonna är lika känd för sin skiftande stil som för sin musik.

Sverigeaktulla Madonna är minst lika uppmärksammad för sin stil och sina eklektiska klädval som för popmusiken.

Efter ett kvarts sekel som artist fortsätter superstjärnan att ömsa skinn.

Annons

Musikern, producenten, skådespelaren och författaren Madonna har sedan genombrottet med sitt självbetitlade debutalbum 1983 ständig förändrat sitt yttre. Hon har etablerat sig som en avantgardistisk artist, provokatör, sexuellt subjekt och gayikon. Få kända personer har varit så trendskapande som Madonna.

– När hon kom på 1980-talet förfinade hon en stil som redan fanns på gatan. Hon tog punkens attribut och gjorde dem mer katolska och sockersöta. Hon tog spetsen, oskyldighetens främsta textil, använde den och lade till mycket humor.

– Madonna har alltid varit väldigt spännande modemässigt och fick direkt en extrem genomslagskraft. På kort tid fick hon miljontals små wannabes, säger Kristina Adolfsson, tidigare chefredaktör på modemagasinet svenska Elle.

Madonna har varit inblandad i en rad samarbeten inom modevärlden, utöver att vara Jean-Paul Gaultiers musa. 2007 samarbetade hon med H&M för kollektionen "M" och offentliggjorde tidigare i år att hon ska göra en specialkollektion åt den franska designern Christian Audigiers streetmärke Ed Hardy.

Madonna syns i år även i den klassiska väskmakaren Louis Vuittons kampanj och scenkläderna till den aktuella Sticky and Sweet-turnén är designade av Givenchys Riccardo Tisci.

– För ett tiotal år sedan marknadsförde nästan alla designers sig med orden "as worn by Madonna", säger Kristina Adolfsson.

Varje årtidonde pekas nya kvinnliga artister ut som hennes arvtagare. Under 1990-talet var det Britney Spears och nu senast Lady Gaga. Men ingen når upp till hennes status.

Kanske är det i den ständigt visuella förnyelsen Madonnas kreativa talang främst tar sig uttryck. Hon återgår sällan till sina tidigare stilar. Oavsett om det varit 1980-talets avklippta nätbrynjor, leggings och spets, det tidiga 1990-talets strutbehåar, maskulina kostymer och S&M-flirt och några år senare bohemisk elegans och country.

Även efter att sångerskan passerat 50-strecket fortsätter utvecklingen.

– Det som är så förtjusande med Madonna är att hennes ambition är så rå och vibrerande. Hennes styrka är att hon vågar prova, hon vågar ha fel. Men hon är ändå väldigt kommersiell. Hon går hela tiden vidare, sitter inte fast, och det är modebranschen i ett nötskal, säger Kristina Adolfsson.

Mer läsning

Annons