Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På djupet med pophits

Pophits, 80-tal och musikal. Så ytligt det kan bli?
Ja. Och nej. Musikalen ”Leva livet” ska underhålla och beröra på djupet.

Annons

Han har varit chef för operan i Malmö, spelat på Dramaten och prisats för sin roll som nazisten Albert Speer. Philip Zandén förknippas kanske inte med glammig underhållning. Nu regisserar han musikalen ”Leva livet”, en historia om hur en splittrad popgrupp återförenas till tonerna av 1980-talets största låtar.

Berättelsen cirklar kring sångerskan Sara (Malena Laszlo) som stuckit med med gruppens stora hit och blivit superstjärna. Många år senare återförenas bandet på den forna bandmedlemmen Evas (Jessica Zandén) hotell.

– På en nivå kan man säga att sådana här ”Mamma Mia”-– koncept är tunna. Men i relationerna mellan de här människorna finns det betydligt mera djup än i många så kallade fina pjäser. De kommer späckade till tänderna med livslögner som de kläs av under kvällens gång. Det blir en vändpunkt för dem allihop, säger Philip Zandén.

Musiken i huvudrollen

”Leva livet” får premiär 13 januari på Chinateatern i Stockholm. Förutom Malena Laszlo och Jessica Zandén finns namn som Christine Meltzer, Linus Wahlgren och Lisa Werlinder i rollistan.

Ändå hävdar Philip Zandén att det är låtarna som har huvudrollen.

– Det är genom musiken vi kan identifiera oss med historien. Man säger ofta om schlager, hits eller poplåtar att det är ytligt, men så är det inte riktigt. Musiken sätter igång känslor hos oss. Det är genom dem vi minns våra egna liv, det är en slags minnets spegel vi tittar i.

Liksom föregångaren ”Mamma Mia” bygger ”Leva livet” inte på nyskriven musik. I stället har storyn skrivits med några av det svenska 80-talets största låtar i åtanke.

Bäddat för nostalgi

Klassiker som Marie Fredrikssons ”Sparvöga”, Orups ”Pojkarna på rad” och Mauro Scoccos ”Sarah” bäddar för rejäla nostalgitrippar.

– Varje sång spelar upp en högst privat film i huvudet på alla i salongen. Alla är i sig själva, det blir extremt emotionellt i och med musiken, säger Jessica Zandén.

Malena Laszlo fyller i:

– Det bygger på att man känner igen låtarna. Man hade kunnat göra det här med nyskriven musik, men det hade blivit något helt annat.

Utan att avslöja musikalens upplösning lovar Philip Zandén att ”Leva livets” publik ska resa sig ur Chinateaterns stolar med ett leende på läpparna. Här är läxan han vill skicka hem med åskådarna:

– Att de ska ge f-n i att ljuga. Att de inte ska visa upp en fasad och försöka vara finare än de är. Vi måste våga leva livet, inte undvika det.

Mer läsning

Annons