Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pension – inget för en regissör

Annons

Filmregissörer brukar sällan pensionera sig vid 65. De har så roligt på jobbet. En människa slutar inte bara skapa för att kalendern säger det är dags. Ingmar Bergman hann precis med ”Fanny och Alexander” innan han firade 65-årsdagen. Manusen till ”Den goda viljan” hade aldrig blivit skrivet om gubben gått vid samma ålder som folk gör mest.

Woody Allen regisserade en av sina bästa filmer någonsin när han fyllde 75 (”Midnight in Paris”). 82-åriga Max von Sydow spelar in ”Thuth & treason” säsongen som kommer.

Regissören David Cronenberg är också pensionär, med nuvarande svenska mått mätt. Han började sin karriär med skräckfilmer som kallades intelligenta därför att de läskigt deformerade kropparna och exploderande huvudena kunde ses som en visualisering av problematiska psykiska tillstånd. Som i ”Frossa”, ”Scanners”, ”Videodrome” och ”Flugan”.

Men i ”A dangerous method”, som visas i Gävle just nu, går Cronenberg direkt till källan. Han berättar om tiden när psykoanalysen föddes och porträtterar helt enkelt några av forskningens förgrundsfigurer vid 1900-talets början: herrarna Freud och Jung, samt den mindre kända Sabina Spielrein.

Den unga Sabina kommer till Jung som patient. De blir vänner och älskande, avundsjukt iakttagna på avstånd av Freud som sitter i sitt mörka arbetsrum i Wien, suger på sin feta cigarr och raspar med bläckpennan. Det talas naturligtvis inte bara om sex, förträngning och faderskomplex. De tre storheterna får utgöra levande exempel när deras gräl, lidanden, erotiska förhållanden och depressioner dramatiseras.

Trots det är ”A dangerous method” en jämförelsevis konventionell film. Den känns mera som en logisk avrundning på Cronenbergs filmskapande – en teoretisk sammanfattning efter åratal av praktiska demonstrationer av förvridna psyken. Mer än enbart personlig resumé också kanske. Halva Hollywood har byggts på Freuds analyssoffa.

Men nu är det lyckligtvis inte slut där. 68-åriga David Cronenberg jobbar redan på nästa film. ”Cosmopolis” utspelar sig i en nära framtid i New York. En finansvalp (spelad av guldgossen Robert Pattinson) åker taxi på väg till frisören medan han kollar valutakurserna och ser sin enorma förmögenhet krympa till ingenting samtidigt som vilda demonstrationer fyller gatorna.

”Cosmopolis” verkar både mer likna Cronenbergs tidigare filmer – och dessutom utveckla konceptet till global paranoia. Låter mycket lovande.

Apropå ålder så skickas numera även gamla filmer till skönhetsklinik. Animerade klassiker får 3 D-fillers och nypremiär på löpande band. Så tröstlöst för oss recensenter att vi börjar snegla på de orangea kuverten.

Och somliga gamla regissörer väljer frivilligt att gå i barndom. George Lucas vägrar släppa sina Star Wars-leksaker. Första episoden av Stjärnornas krig-serien är åter på repertoaren på fredag, utrustad med nya 3D-effekter, av 67-åringen själv.

Men det är nog inte på bio man ska titta för att bestämma när svenska vårdbiträden ska få gå i pension.

Mer läsning

Annons