RECENSION: Deportees har låtar för större arenor

/

Jag har inte kollat upp det men rubriken ovan känns som en rubrik som körts förr efter en spelning med Deportees. Det är väldigt sant och ofrånkomligt – Deportees från Umeå har låtarna för att underhålla 40 000 personer. Bandet besitter en mer än god känsla för dramaturgisk uppbyggnad och levererar i mitt tycke alla ingredienser för en potentiell allsång i låt efter låt.

De har onekligen melodierna – kanske är det texterna som spökar? Det är möjligt så att de aldrig hittat den där textraden som sätter sig i muskelminnet på gemene man.

Det jag menar är att Deportees borde vara större än de är – ok, kanske inte 40 000-stort men åtminstone bra mycket större än 150 personer på konserthuset. Deportees är en ordentlig gåta på det sättet – en smått omöjlig ekvation. P3 Guld-priser vinner de utan vidare och titeln musikkritikernas darlings spelar de med lätthet hem. Samtidigt är det en häpnadsväckande siffra att "bara" 9 000 personer gillar bandet på Facebook.

En kompis sa innan spelningen att "Alla gillar Deportees, men ingen har dom som favoritband". Jag tycker absolut det utlåtandet någonstans sätter fingret på bandets dilemma.

Jag själv sätter ingen särskild prestige i popularitet – musik är för miljonte gången ingen tävling – allt jag säger är att Deportees till synes har allt för att beröra fler.

Det märker vi denna kväll där bandet gör allt och lite till av de bästa låtarna de har i sin repertoar. De på skiva ganska avskalade hitsen från senaste släppet "The big sleep" får exempelvis en mer utsvävande och fyllig skepnad. Sångaren Peder Stenberg studsar genom hela spelningen och allt fylls med en energi som skiljer sig från den ofta smått melankoliska och bitterljuva upplevelsen det är att lyssna på bandets skivor.

Bland de bästa låtarna under kvällen är "Dark horse" som inte bara jag verkar ha väntat på när den väl kommer. Allra bäst är dock bandets eviga hit "Islands & Shores" och extranumret "Terror" som är sådär 40 000-mäktig.

Äsch, jag ska sluta störa mig på att Deportees inte är ännu större. De är fruktansvärt bra som de är och kanske är det bäst att de får fortsätta vara stora i det lilla.