Recension: "Förvandlar en vardagskväll till något roligare"

/

Lagom är bäst, som det ju heter. Detta vill komikern och radioprofilen Kodjo Akolor krossa i kväll. Men han vill också att vi ska ha kul på vägen.

En dj värmer upp det nästan fullsatta Gävle Teater. Folk är taggade. Kodjo har nästan svårt att ro i land sin inledningspoäng – den att först gå in på scen blyg och lågmäld, för att sedan "göra om" entrén på ett mer färgstarkt sätt. Skratten bubblar så fort han visar sig. Detta påpekar Kodjo, begåvat nog, och fångar därmed publiken för kvällen. Sen släpper han inte taget.

För det är transparensen som är en av Kodjos starkaste dygder i kväll. Små funderingar som han har i huvudet och som han plötsligt kastar in i ett resonemang. Som korta sidospår. Det blir på så vis både oväntat och lite galet, vilket håller åskådarna skärpta. Kodjo inger en känsla av att ganska ofta gå utanför manus. Och om just det är manuset gör han det så skickligt att det inte spelar någon roll.

I sina försök att krossa jantelagen tar Kodjo hjälp av sin bakgrund. Vi får höra om allt från hans uppväxt i Vallentuna till hur hans fru övertalade honom att våga löpa komikerlinan ut. Men även Gävle står i fokus denna kväll. Sloganen "välkommen ombord" blir till en ekivok uppmaning i ett träffande minspel som slutar med att Kodjo pekar på sitt innerlår. Skämten är billiga men charmiga. Kodjo skrattar själv åt dem ibland. Och även det är charmigt på något sätt.

Allra bäst är han just i sina minspel och karaktärer. Det är en dimension som hans radiolyssnare i "Morgonpasset" missar, men som vi får njuta av i kväll. Om föreställningen pågått längre hade den tänkvärda gyllene jantepoängen bakom allt kanske blivit tröttsam. Nu är showen i stället föredömligt kort – en lagom timme, även om lagom ju inte alltid ska vara bäst – och han förvandlar en vardagskväll i Gävle till något lite roligare än vanligt.