RECENSION: Gadget lämnar dig kränkt – precis som tänkt

/
  • Gadget, med sångaren Emil Englund i spetsen, släppte lös sin kompromisslöshet rakt över den månghövdade publiken på Å-krogen.

Faktum är att Gadget är ett av Gävles största band, kanske det största rent av. Bara som ett exempel: jag kan inte minnas senast jag såg ett Gävleband få en skivrecension av självaste Pitchfork – den amerikanska sajten dit alla hipsters söker sig när de känner sig lost på vad de ska lyssna på i år egentligen (Jag gör så bland annat). När Gadget släpper sitt första album på tio år då ekar det med andra ord inte bara på sajter för de särskilt grindcore-invigda.

Efter att unga och extremt snabba PRESCRIPTIONDEATH från Gävle och fullkomligt groteska growl-maskinen Overviolence från Malmö kört sin grej är det dags för Gadget.

Men inte förrän vi i publiken, på bästa oödmjuka vis, hört en flera minuter lång superentusiastisk inspelning av något som jag antar är en Youtube-recension av nya skivan. "Fuck it, 5 out of 5", säger recensenten i högtalarna precis innan William Blackmon dundrar i gång trummorna – fast för kvällen är alla instrumenten på scen snarare automatvapen.

Det är inte tal om några kompromisser när Gadget spelar. Antingen är du med eller så får du backa hela vägen ut ur lokalen. En Grindcore-spelning ska lämna dig förnärmad, kränkt, sur och om du har tur – lite blåslagen också. Gadget levererar på den fronten.

Inget är väl någonsin gjort för en moshpit – det är ju det som är hela grejen med fenomenet. Å-krogens lokal är dock verkligen inte gjord för en moshpit. I egenskap av stillastående recensent kommer en person fram ur moshpiten, tar tag i mig och ställer mig framför ett lågt träbord vars kant redan varit nära att allvarligt skada en av kvällens allra galnaste åskådare. Och där står jag sedan troget som en krockkudde.

Gadget kommer alltid kräva mer av dig än att du nickar instämmande till musiken. Gadget kräver att du gör något och inte bara står och ser på när saker och ting händer. I det lilla kan det vara att ställa sig framför en farlig kant.

I det stora handlar det mer om att alltid vara tolerant och ge fan i att blunda för utvecklingen i Sverige. En utveckling som går åt det intoleranta hållet.